JUTUT

Toyota Corollan sportti-Hybridi säästää maanteilläkin

Toyota Corollan mallisarja lanseerattiin keväällä, nyt siihen on tullut tehokkaampi hybrid eli kaksilitraisella bensakoneella varustettu, aika hätäinen hybridi!
Toyotan uusi Corolla-perheen Touring Sports -farmari on nyt saatavilla myös kaksilitraisella bensamoottorilla varustettuna hybridinä. Sportti kohtaa säästön.
Toyotan uusi Corolla-perheen Touring Sports -farmari on nyt saatavilla myös kaksilitraisella bensamoottorilla varustettuna hybridinä. Sportti kohtaa säästön.

Äskettäin ensiesitellyn Corollan Touring Sports sai nyt lisää perustetta mallinimen sports-sanalle. Kaksilitrainen bensakone yhdistettynä hybriditekniikkaan antaa tarvittaessa tanakkaa menevyyttä. Kiihtyvyys ja ohituskiihtyvyys ovat kunnioitettavaa luokkaa, tästä siis hätäisyys.

Bensamoottori tarjoaa tehoa 132 kilowattia eli 180 hevosvoimaa, vääntöä on 190 newtonia. Sähkömoottori antaa tehoa 80 kilowattia, mutta mikä tärkeintä sen vääntömomentti on 202 newtonia. Sähkömoottoreissa koko teho on heti käytettävissä jo aloituskierroksilta lähtien. Siitä syystä tämä Corolla lähtee tosi hätäiseen tarvittaessa.

On kuulemma todettu, että hybridin omistaja alkaa ajaa taloudellisesti, tavoittelee pieniä kulutuslukemia ja painottaa ajamisensa taloudelliseen suuntaan. Hyvä näin, pelkällä ajotavan muutoksella kaikkien autojen kulutusta voitaisiin laskea huomattavasti.

Hybridien epäilijät pohjaavat usein epäluulonsa siihen, että hybridi säästää eniten taajama-ajossa. Nyt teimme testin hybridin matka-ajosta. Koeajettuun autoon kytkettiin seurantalaite, joka taltioi auton liikkeet, millä energialla ajettiin ja polttoaineen kulutuksen koko testin aikana.

Ajoon lähtiessäni unohdin taloudellisuustavoitteet, ajoin nopeusrajoitusten sallimaa nopeutta, ohittelin hitaampia ja kaiken lisäksi säätilana oli 30 asteen helle, eli ilmastointi vei osansa.

Lopputulos oli 323,1 kilometrin matkalla, että 34 prosenttia ajoajasta mentiin hybridin tuottamalla sähköllä, keskikulutus oli 4,0 litraa bensaa satasella ja päästöt olivat 95 grammaa kilometrillä.  Eikä Forssa-Pori-Eurajoki-Forssa–matkalla kikkailtu yhtään säästön eteen. Eli kyllä hybridi säästää muuallakin kuin taajamassa.

Ohjaamossa kaikki on selkeää ja helppokäyttöistä. Näytöstä voi seurata hybridin toimintaa, millä energialla kuloinkin ajetaan. Ei kuskin ole sitä pakko seurata, riittää kun vain ajaa.
Ohjaamossa kaikki on selkeää ja helppokäyttöistä. Näytöstä voi seurata hybridin toimintaa, millä energialla kuloinkin ajetaan. Ei kuskin ole sitä pakko seurata, riittää kun vain ajaa.

Varustelukin kunnossa

Varustelu on Corolloissa kunnossa. Vakiona kaikissa malleissa on kolareita ennalta ehkäisevä Toyota Safety Sense ja Pre-Collision -järjestelmä. Se varoittaa ja jarruttaa automaattisesti mikäli on tarpeen, tunnistaa myös jalankulkijat ja pyöräilijät.

Koeajetun Stylen varusteisiin oli vielä poimittu lisävavarustelistalta plus-paketti , mikä toi avaimettoman järjestelmän, jalan potkaisulla avautuvan takaluukun, 8-tuumaisen keskinäytön navigoinnilla, bi-led -ajovalot ja ledsumuvalot. Lisäksi oli otettu nahkaverhoilu, mikä ei helteilläkään tuntuvat erityisen hiostavalta. Nykyäänhän nämä nahkaverhoilut ovat rei’itettyä nahkaa. Lopputulos oli ylellinenkin ja ainakin mukava käytössä.

Corolla Touring Sportsin ajo-ominaisuudetkin ovat kunnossa ja äänimaailma on mukavan hiljainen, matalaprofiilisista renkaista huolimattakin.

Tavaratilan 600 litraa tavaratila on hyvää luokkaa, alapohjan kannen avulla sitä voi säädellä korkeussuunnassa.

Kaksilitrainen Corolla Touring Sports tarjoaa säästeliäisyyttä urheilullisella leimalla, se on käytettävissä jos haluaa.

Avainluvut

  • akseliväli 2,700 m
  • omapaino 1 500 kg
    Selkeän muotoista tavaratilaa on 605 litraa.
    Selkeän muotoista tavaratilaa on 605 litraa.
  • moottorin tilavuus 1 987 ccm
  • 16 venttiiliä
  • suurin teho 132 kW (180 hv) / 6000 kmin
  • suurin vääntö 190 Nm / 4400 kmin
  • Sähkömoottori
  • suurin teho 80 kW (82 hv)
  • suurin vääntö 202 Nm
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 8,1 s
  • yhdistetty kulutus 5,6 l/100km
  • C02-päästöt 119 g/km
  • takuu 3 v./ 100 000 km
  • hybridilaitteisto 5 v/ 100 000 km
  • koeajettu TS 2,0 Hybrid Style 34 559 566 e + tk + lv
  • Corolla TS alkaen 23 996 e + tk 1.2T Life