JUTUT

Toyota Hiluxin ohjaamossa siirrytty henkilöautomaiseen suuntaan – Pick-up kulkee väkevästi automaatillakin

Toyotan Hilux neliveto-pick-up on taas uudistunut. Tuplakabiini on saatavissa nyt kaksipaikkaisena, veroissa säästää.
Toyota Hiluxin Double Cab on saatavissa myös verotukseltaan huomattavasti edullisempana kaksipaikkaisena. Automaattivaihteisto lisää käyttömukavuutta.
Toyota Hiluxin Double Cab on saatavissa myös verotukseltaan huomattavasti edullisempana kaksipaikkaisena. Automaattivaihteisto lisää käyttömukavuutta.

Yksi ensimmäisiä avolavoja Suomessa ovat olleet Toyota Hiluxit. Maailmanlaajuista suosiota saavuttaneet Hiluxit ovat olleet työjuhtia tai vapaa-ajan harrasteajoneuvoja. Nelivetoisuus on laajentanut harrastusta off-roadin puolellekin.

Ajan mittaan ohjaamo muuttui lyhyestä pidempään ja samalla istuinpaikkojen määräkin kasvoi. Samaa kasvusuuntausta seurasi myös autoveron määrä ja näin saattoi uuden lyhytlavaisen auton vuosittainen verokin yllättää, eikä välttämättä positiivisesti.

Nyt on maahantuojan hinnastossa useita kaksipaikkaiseksi muunnettuja pitkäkabiinisia vaihtoehtoja. Koeajossa olleessakin oli ohjaamon takaosassa kuormaustaso, johon voi lastata koirahäkin, metsurinvälineet tai mitä nyt ammatin tai harrastuksen vuoksi pitää ottaa mukaan. Ohjaamon takana nämä ovat lämpimässä ja valvottavissa eri tapaan kuin vaikka umpipakettiauton kylmässä hallissa.

Uuden auton verot ovat noin 17 000 euroa pienemmät verrattuna vastaavaan viisipaikkaiseen. Hiluxista on tarjolla myös kuorma-autoversio, mikäli asiakas haluaa sellaisen tilata.

Hiluxit ovat kaikki nelivetoisia ja erittäin maastokelpoisia. Maavara on melkein 29 senttiä ja lähestymis- ja jättökulmat ovat hyviä.

Vetotapaa säädellään sähköisesti kojelaudan pyöritettävästä valitsimesta. Valittavana on nopea takaveto tai neliveto nopeana tai hitaana. Aktiivinen vetoluistonesto antaa elektronisesti säätyvänä parhaan pidon tiellä ja maastossa. Lisäksi takatasauspyörästön lukko voidaan kytkeä sähköisesti päälle.

Ajomukavuutta antavat isoilmatilaiset renkaat ja erillinen tikapuurunko korin ja lavan alla.

Ohjaamo on uudistunut vieläkin henkilöautomaisemmaksi, ratti on alhaalta viistottu d-mallinen ja keskinäyttö on käännetty enemmän kuskin suuntaan.
Ohjaamo on uudistunut vieläkin henkilöautomaisemmaksi, ratti on alhaalta viistottu d-mallinen ja keskinäyttö on käännetty enemmän kuskin suuntaan.

Vahvaa vääntöä

Hiluxin moottori on 2,4 turbodiesel, 150 hevosvoimaa ja 400 newtonia vääntöä alkaen jo 1600 kierroksesta ovat lupaavat lukemat.

Käytössä ei joudu pettymään, voimaa on aina tarjolla ja nelivedon ja auttavien järjestelmien avulla sen saa myös välitettyä tiehen. Koeajetussa Double Cabissa voimalinjaan saa myös kuusiportaisen perinteisen momentinmuunnintyyppisen automaattivaihteiston. Se toimii mukavasti ja sopii myös nelivedon hyödyntämiseen. Vetokoukkuun voikin kytkeä peräti 3200 kiloisen jarrullisen perävaunun!

Ohjaamossa on siirrytty taas askel henkilöautomaisempaan suuntaan. Mittaristo ja iso keskinäyttö sovelluksineen ovat kuin henkilö-Toyotoista. Varustelu on yhtä hyvä kuin henkilömalleissakin. Järkiratkaisuja ovat raakaa käsittelyä kestävät verhoukset ja mattoratkaisut. Saappaita ei tarvitse vaihtaa sisäkenkiin.

Työkalumaisuus on hoidettu hyvin myös tavaratiloissa. Sisällä on kumimattopohjainen kaukalo samoin kuin lavallakin.

Tavaratilassa on pituutta 2,95 metriä ja tilaa kolmelle Eurolavalle. Kunnon vaneriverhoilu on siisti. Parin sadan lisähintaisella luukulla saa pitkään malliin mahtumaan jopa 330 senttiä pitkiä tavaroita.
Tavaratilassa on pituutta 2,95 metriä ja tilaa kolmelle Eurolavalle. Kunnon vaneriverhoilu on siisti. Parin sadan lisähintaisella luukulla saa pitkään malliin mahtumaan jopa 330 senttiä pitkiä tavaroita.

Toyota Hilux Double Cab 2,4 D-4D 150 4WD Style

  • akseliväli 3,085 m
  • omapaino 2 150 kg
  • moottorin tilavuus 2 393 ccm
  • 16 venttiiliä
  • suurin teho 110 kW (150 hv) / 3400 kmin
  • suurin vääntö 400 Nm / 1600 kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 13,2 s
  • yhdistetty kulutus 7,2 l/100km
  • C02-päästöt 189 g/km
  • takuu 3 v. / 100 000 km
  • koeajettu 2,4 D-4D 4WD DC 6A 46 278 e + tk + lv
  • Hilux alkaen 35 304 e +tk (2,4 D-4D 4WD EC Life)