JUTUT

Toyota Supran paluu on räväkkä

Toyota Supra poistui valmistusohjelmasta 2002 ja palasi nyt entistä räväkämpänä ja näyttävämpänä. Tekniikkapuoli on haettu eurooppalaiselta yhteistyökumppanilta.
Toyotan uusi Supra on saanut pitkän keulan Bondista tutusta 2000GT -mallista. Jyskälän voiton kunniaksi auto on Gazoo Racing -teipattu.
Toyotan uusi Supra on saanut pitkän keulan Bondista tutusta 2000GT -mallista. Jyskälän voiton kunniaksi auto on Gazoo Racing -teipattu.

Toyotan urheiluautohistoria juontaa jo peräti 50 vuoden taakse. Ensimmäinen voisi olla Bondillakin nähty 2000 GT. Alkuperäisestä umpimallista piti Bond-leffaa varten kehittää avomalli. Elät vain kahdesti -elokuvan päähenkilö Sean Connery kun ei mahtunut kulkemaan coupe-autoon tarpeeksi sujuvasti.

Tästä autosta kerrotaan uuden Supran suunnitteluun tulleen pitkän keulan. Keulassa on kuitenkin sijoitettu mahdollisimman taakse yhteistyökumppanin BMW:n rivikuutosmoottori. Näin on saatu painonjakautuma ihanteelliseksi takavetoiseen urheiluautoon.

Tekniikkapuoli on nyt otettu BMW:ltä. Supra pohjautuu BMW Z4 -malliin. Saksalainen tietolähde kertoi kylläkin, että voimalinjan lisäksi autoissa on samaa vain tuulilasinpyyhkimet. Ohjaamossa on kyllä viitteitä tietojärjestelmän käyttökytkimissä muustakin yhteistyöstä.

Toyota Gazoo Racing on hionut Toyota GR Supran suorituskyvyn huippuunsa, auton paino jakautuu ihanteellisesti. Auton lyhyt akseliväli ja leveä raideväli ovat tasapainossa, ja auton ketteryys ja käsiteltävyys ovat huippuluokkaa äärimmäisissäkin ajotilanteissa. Kuljettajan ajotuntumaan antaa tarkempaa tuntumaa myös se, että kuski istuu melkein takavetoisen auton taka-akselin päällä. Pienetkin sladit tuntee ihan perstuntumalla.

Huolimatta kaikista nykyaikaisista luistonestoista ja mitä-näitä-nyt-on-järjestelmistä, voi Supralla ajaa tosi nautittavasti ja vauhdikkaasti. Koeajon aikataulullisten haasteiden vuoksi ei nyt tarjoutunut mahdollisuutta Alastaron moottoriradan käyttöön. Siellä Suprasta olisi saanut kokea ne parhaat ominaisuudet.

Ohjaamossa on selkeät diginäytöt, ohjaamo on kuin kuskin ympärille mitoitettu, toki koeajokuskia parisenkymmentä kiloa massiivisemmalle.
Ohjaamossa on selkeät diginäytöt, ohjaamo on kuin kuskin ympärille mitoitettu, toki koeajokuskia parisenkymmentä kiloa massiivisemmalle.

Rivikuutonen, takaveto

BMW:n kolmelitrainen bensaturbo yhdistettynä kahdeksanpykäläiseen automaattivaihteistoon antaa mahdollisuuden varsin ripeään etenemiseen. Kiihtyvyys 0-100 km/h on 4,3 sekuntia. Forssan-Urjalan-Loimaan-Someron alueella siis menee sen verran aikaa, että pääsee maksullisille nopeuksille.

Tehoa on otettu 250 kilowattia eli 340 hevosvoimaa, vääntöä on 500 newtonia. Omamassaa on vain 1495 kiloa. Auto on kaksipaikkainen, tavaratilaa on 290 litraa. Siis enemmän kuin yhdessä autossa, jonka tavaratilaa moitittiin. Valmistajan vastaus oli, ettei kaikkea tarvitse matkalle mukaan ottaa, riittää kun luottokortti mahtuu.

Supran ohjaamo on suunniteltu kuljettajan ympärille. Kojelauta antaa tarkat tilannetiedot siitä missä mennään ja istuin ottaa kuskin syleilyynsä. Toki parhaimmillaan istuimen tuki taitaa olla koeajajaa muutaman kymmenen kiloa massiivisemmalla.

Sport-ajoasetuksella Supra korostaa sporttisuuttaan, tämä tuntuu niin ajokäytöksessä kuin äänimaailmassakin.

Toyota Supra on aito urheiluauto suorituskykynsä, ulkomuotonsa ja ajo-ominaisuuksiensa puolesta. Hintaakin herkulle kertyy, tällä sitä on 85 374,77 euroa. No, sisäfileestä saa maksaa enemmän kuin peruskaurahiutaleista.

Avainluvut

  • akseliväli 2,470 m
  • omapaino 1 495 kg
    Konehuoneessa on painojakautuman vuoksi taakse sijoitettuna kolmelitrainen bensaturbo 340 hevosvoiman teholla ja 500 newtonin väännöllä.
    Konehuoneessa on painojakautuman vuoksi taakse sijoitettuna kolmelitrainen bensaturbo 340 hevosvoiman teholla ja 500 newtonin väännöllä.
  • moottorin tilavuus 2 998 ccm
  • 24 venttiiliä
  • suurin teho 250 kW (340 hv) / 5000- kmin
  • suurin vääntö 500 Nm / 1600- kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 4,3 s
  • yhdistetty kulutus 8,2 l/100km
  • C02-päästöt 188 g/km
  • takuu 3 v./ 100 000 km
  • koeajettu Supra 3.0 85 374,77 e + tk