JUTUT

Toytota Corollan ostaja valitsee yleensä hybridin – Nyt sille on myös vaihtoehto

Kuten on tullut kerrottua, suurin osa Toyota Corollan ostajista valitsee hybridin. Nyt on myös vaihtoehto.
Toyotan uusi Corolla-perhe sai nyt vaihtoehdon hybriditekniikalle. Koeajossa oli Touring Sports -farmari 1.2-turbo -moottorilla ja manuaalivaihteistolla.
Toyotan uusi Corolla-perhe sai nyt vaihtoehdon hybriditekniikalle. Koeajossa oli Touring Sports -farmari 1.2-turbo -moottorilla ja manuaalivaihteistolla.

Alkuvuodesta esitelty uusi Corolla-perhe koostuu viisiovisesta Hatchbackistä ja farmarista ja neliovisesta porrasperäisestä sedanista. Tähän asti malleja on saanut kahdella eritehoisella hybriditekniikalla. Nyt mukaan tuli myös vaihtoehto niille, jotka syystä tai toisesta eivät halua hybridiä eivätkä automaattivaihteistoa. Toki nämäkin 1.2-turbot saa halutessaan Multidrive S -automaatilla. Neliovinen sedan sen sijaan on aina hybridi.

1.2 T on nelisylinterinen 1,2-litrainen bensiiniturbo, se on tuttu CHR:n konepellin alta.

Moottori on nykyaikainen 16-venttiilinen, kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla, muuttuva-ajoituksisilla venttiileillä ja polttoaineen monipistesuihkutuksella varustettu. Tehoa otetaan 85 kilowattia eli 116 hevosvoimaa. Huipputeho on käytettävissä 5200 kierroksella. Hyvä vääntö 185 newtonia on sen sijaan käytössä jo kierrosluvulta 1500 alkaen. Koeajetussa Corollassa oli kuusivaihteinen manuaalilaatikko, sen käyttö on helppoa ja jos ei kerkeä kaikkia vaihteita käyttää järjestyksessä voi välistä jättää joitain pois tavallisessa liikenteessä.

Sport-ajoasetuksella mukaan tulee uutuus, automaattinen sähköinen välikaasu! Kuinkahan moni muistaakaan aiemmin synkronoimattomien vaihteistojen yhteydessä käytetyn välikaasun merkityksen? No nyt sen tekee kone itse, pienempään vaihdettaessa – siis vaihteeseen, ei autoon – tekniikka itse nostaa moottorin kierroksia. Näin pienempi vaihde menee paremmin päälle ja kierrokset vastaavat jo sopivasti sen vaatimuksia.

Eikä asiaa tarvitse sen paremmin ajatella, sen huomaa oikeastaan vain tarkkaan kierroslukumittarin neulaa katsoessa.

Kulutukset ovat kohtuullisia, Touring Sportissa 6,3-6-6 litran paikkeilla, kiihtyvyys on vähän parempi kuin pienemmällä hybriditekniikalla eli 0-100 km/h 10,4 sekuntia.

Takaakin Corolla Touring Sportsin linjat kestävät katseen. Käyttökin sujuu yli 600 litran tavaratilalla.
Takaakin Corolla Touring Sportsin linjat kestävät katseen. Käyttökin sujuu yli 600 litran tavaratilalla.

Hyvät varusteet

Varustelu on Corolloissa hyvää tasoa. Vakiona kaikissa on kolareita ennalta ehkäisevä Pre-Collision -järjestelmä. Se varoittaa ja jarruttaa automaattisesti tarvittaessa. Systeemi tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät. Automaattiset kaukovalot, mukautuva vakionopeussäädin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja kaistavahti kuuluvat vakiokalustoon.

Ohjaamossa linjat ovat selkeitä ja toimivia. Mittaristo on säädettävissä oman mieltymyksen mukaan näyttämään perinteiseltä analogiselta kahden päämittarin yhdistelmältä tai nopeusnäytöltään pelkät digitaalinumerot sisältäväksi. Kojelaudan keskellä oleva infokeskus on myös käytöltään selkeä, suomenkielinenkin vielä. Näytön alalaidassa on pieniä käyttökatkaisijoita, ne vaativat vähän tarkkuutta alkuun, ennen kuin ne oppii muistamaan.

Corolla on hyvä ajaa, jousitus pelaa hyvin ja melutaso on matala. Ajoasennon saa mieleisekseen ja ohjauksen ja vaihteiden käyttö on täsmällistä ja johdonmukaista.

Avainluvut

  • akseliväli 2,700 m
  • omapaino 1 305 kg
    Ohjaamossa kaikki on totutun selkeää ja helppokäyttöistä. Täysin digitaalista mittaristoa voi mukauttaa mieltymystensä mukaiseksi.
    Ohjaamossa kaikki on totutun selkeää ja helppokäyttöistä. Täysin digitaalista mittaristoa voi mukauttaa mieltymystensä mukaiseksi.
  • moottorin tilavuus 1 197 ccm
  • 16 venttiiliä
  • suurin teho 85 kW (116 hv) / 5200 kmin
  • suurin vääntö 185 Nm / 1500 kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 10,5 s
  • yhdistetty kulutus 6,4 l/100km
  • C02-päästöt 144 g/km
  • takuu 3 v./ 100 000 km
  • koeajettu TS 1.2 T Turbo Edition 25 636 e + tk + lv
  • Corolla  alkaen 23 236 e + tk 1.2T Life man