JUTUT

Uusi Peugeot 208, aivan kuten haluatte

Uusi Peugeot 208 tarjoaa laajan skaalan. Sen saa bensakoneella, dieselinä ja kohta täyssähköautonakin. Kokoa on tullut lisää vähän ja uusia keksintöjä paljon.
Uusi Peugeot 208 on tyylikkäästi muotoiltu ja linjakas jatke uuden 508:n linjoihin.
Uusi Peugeot 208 on tyylikkäästi muotoiltu ja linjakas jatke uuden 508:n linjoihin.

Uusi 208 on toista sukupolvea ja perustuu uuteen CMP-perusrakenteeseen. Erikoista rakenteessa on se, että se sopii suoraan myös täyssähköauton pohjaksi.

Mittaa on tullut lisää pituuteen 93 ja leveyteen 6 milliä, mutta uutuus on edellistä mallia 25 milliä matalampi. Ulkonäöllisesti auto vaikuttaa isommalta, syynä lienee onnistuneen omaperäinen muotoilu päiväajovalojen torahampaineen ja kynnenraapaisumaisten muotojen. Autoon on saatu omaa ilmettä sortumatta mihinkään outoihin kikkailuihin.

Takanakin toistuu kynnenraapaisu led-takavalojen muodoissa. Oman arvokkaan ja myös urheilullisen leimansa antaa takavalojen välissä oleva kiiltävän musta paneeli. Se kätkee alleen takaluukun avauspainikkeen. Muodoissa on samaa kuin aiemmin tänä vuonna esitellyssä 508-lippulaivassa.

Varustelu on nykyään tärkeä osa kilpailukykyä, enää ei ole sitä pelkistettyä hinnat-alkaen -mallia karvalakkivarusteineen. Osansa on sanellut tiukkeneva turvallisuusvaatimustasokin, mutta Peugeot 208:ssa on kaikissa versioissa laaja turvavarustelu. Active on alin taso ja siinäkin on automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja törmäysvaroitin, kaistavahti ja -avustin, laajennettu liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja kuljettajan vireystilan valvonta, sadetunnistin ja led-päiväajovalot.

Koeajetussa Alluressa on lisäksi led-ajovalot kaukovaloautomatiikalla, automaatti-ilmastointi, digitaalinen 3D-mittaristo ja paljon muuta mukavaa.

Kuskin näkymä, pienen näppärän ratin yli katsellaan täysin digitaalista selkeätä 3D i-Cockpit mittaristoa.
Kuskin näkymä, pienen näppärän ratin yli katsellaan täysin digitaalista selkeätä 3D i-Cockpit mittaristoa.

Tuttua tekniikkaa ja sähköä

Peugeot 208 on tarjolla kolmella voimalinjalla. Bensalla ajamaan haluava voi valita kolmisylinterisestä Puretech turbokoneesta 75-, 101- tai 130-hevosvoimaisen version. Jälkimmäisen vain GT Lineen. Dieseliksi saa 1 499-kuutioisen BlueHDin 102-hevosvoimaisen version. Kahdeksanlovisen Aisinin aidon momentinmuunnin-automaatin saa kahden tehokkaamman bensamoottorien kanssa.

Jo alkuvuodesta on luvattu esitellä 208:n täyssähkömalli. Tihkuneiden tietojen mukaan siinä on tehoa 136 hevosvoimaa ja vääntöä 260 newtonia. Kiihtyvyys 0-100 km/h on 8,1 sekuntia eli puoli sekuntia nopeammin kuin tehokkain bensamalli. Akut ovat auton pohjassa ja ovat kapasiteetiltaan 50 kWh ja niillä luvataan WLTP-normien mukaan 340 kilometrin toimintamatka. Hinnastossa lukee sähkömallin kohdalla alkaen 33 704 euroa.

Tähän palataan myöhemmin.

Peugeot 208 lähtee edullisimmillaan 16 364 eurolla ja tämä runsaasti varusteltu automaatti-Allurekin maksaa vain 22 712 euroa. Takuun laajennus 5vuotta / 150 000 km maksaa muuten 390 euroa. Tästä taitaa olla luvassa se myydyin malli.

Auto on hyvä ajaa, pieni ratti on kevyt ja näppärästi pyöriteltävä, ratin yli katsottava mittaristo on selkeä, ja uusi 3D-tekniikka on valmistajan mukaan puoli sekuntia nopeammin kuskin reaktioissa. PSA:lta tiukka avaus kokoluokkaan laajalla voimalinjavaihtoehdoilla.

Takanakin toistuvat leijonan kynnen raapaisut, kiiltävän musta paneeli valojen keskellä on tyylikäs.
Takanakin toistuvat leijonan kynnen raapaisut, kiiltävän musta paneeli valojen keskellä on tyylikäs.

Peugeot 208 Allure PureTech100 EAT8-automaatti

  • akseliväli 2,540 m
  • omapaino 1 165 kg
  • moottorin tilavuus 1 199 ccm
  • 9 venttiiliä, ahdin
  • suurin teho 74 kW (101 hv)/5500 kmin
  • suurin vääntö 205 Nm/1750 kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 10,8 s
  • yhdistetty kulutus 5,8 l/100km
  • C02-päästöt 132 g/km
  • takuu 3 v. / 100 000 km
  • koeajettu Allure PureTech100 aut 22 712 e + tk
  • 208 alkaen 16 364 e + tk Active 75