JUTUT

Uusi C5 Aircross on mukava ja muunneltava

Citroen C5 Aircross on SUViksi muunneltava kuljetuskapasiteetiltaan, lisäksi se on jousitukseltaankin harvinaisen mukava. Kooltaan se on luokkansa suurimpia, sisältä.
Uusi Citroen C5 Aircross on keskikastin kaupunkimaasturi poikkeuksellisen hyvällä ja muunneltavalla kuljetuskapasiteetilla.
Uusi Citroen C5 Aircross on keskikastin kaupunkimaasturi poikkeuksellisen hyvällä ja muunneltavalla kuljetuskapasiteetilla.

Citroenilla on tietysti jo pitkään kokemusta alussa mainituista muunneltavuudesta ja tietysti jousitusmukavuudesta. Kaikki automaailmaa jonkin verran tuntevat muistavat Citroenin 1955 lanseeraaman kaasu-neste-jousituksen mukavuuden. Se painui historiaan muutama vuosi sitten C5- ja C6-mallien valmistuksen päättyessä. Siinä vaiheessa valmistaja alkoi kehittäää uutta ratkaisua yhdistämään pitkät joustovarat ja pehmeä iskunvaimennus.

Ratkaisu oli iskunvaimentimiin kehitetyt hydrauliset säätimet, joista toinen säätää ulos ja toinen sisään suuntautuvaa liikettä. Kun liike on näin hallittua, voidaan varsinaisesta jousesta eli tässä tapauksessa tavanomaisesta teräskierrejousesta tehdä pehmeämpi. Ja – s’il vous plaît! – mukavuus on saavutettu. C5 Aircrossin alusta toimii todella mukavasti ja kun vielä istuimet ovat sopivan mukavat, niin mikäs on matkaa tehdessä.

Sitä muunneltavuutta Citroen on harrastanut jo pitkään, lähinnä esikuvana on ollut 2007 esitelty C4 Picasso. Samaan tapaan kuin siinä on C5 Aircrossissa takana kolme erillistä 15 senttiä pituussuunnassa säädettävää istuinta. Niistä voidaan myös säätää selkänojan kallistusta. Tavaratilaa on pienimmilläänkin 580 litraa, tavaratilan pohjassa on kaksi korkeusvaihtoehtoa ja korkeammassa asennossa takaistuimet alas taitettuna tavaratilan pohja on tasainen ja kuormatilaa on silloin 1680 litraa.

Käytettävyydeltään C5 Aircross ei tuota ihmettelyä, se ei sisällä valmistajan varhaisissa malleissa olleita omintakeisuuksia. Ratkaisut ovat jo tuttuja, kun lähes kaikissa muissakin on digi- ja kosketusnäyttöjä. Toki mittaristo on persoonallinen ja muunneltavissa, mutta käyttö on helppoa. Samoin automaattivaihteiston käyttökytkimet ovat tuttuja jo monestakin merkistä. Tekniikka kun on käytössä monessa muussakin merkissä.

Ohjaamossa on merkin omaa tyyliä, helppokäyttöisenä kylläkin.
Ohjaamossa on merkin omaa tyyliä, helppokäyttöisenä kylläkin.

Varusteita ja tuttua tekniikkaa

Hinnasto tuntee neljä moottoria. Bensamoottoreista on kolmisylinterinen PureTech 130-hevosvoimaisena tai koeajettu nelisylinterinen 1598-kuutioinen PureTech 180, sen jatkona Aisinin kahdeksanvaihteinen momentinmuunninautomaatti. Yhdistelmä toimii hyvin ja tarjoaa WLTP-yhdistelmäkulutukseksi 7,5 litraa ja CO2- päästöiksi 170 g/km. Nämä lukemat ovat kyllä käytännössä todella helppo saavuttaa.

Dieseleistä on 1499-kuutioinen tai 1997-kuutioinen turbodiesel. Edellinen on 131-hevosvoimainen ja manuaalilla, kun tas isompi on 131- tai 178-hevosvoimainen. Näistä jälkimmäisen saa vain automaatilla.

Varustelu on myös nykyaikaista ja varsin kilpailukykyistä. C5 Aircross tarjoaa keskikastin kaupunkimaasturikisaan hyvän vaihtoehdon ja luokassaan ylivoimaisella peräti 23 sentin maavaralla. Nelivetoa ei ole tarjolla, mahdollisesti myöhemmin hybridiratkaisun kautta. Suurin osa luokan autoista myydään – ja käytetään – etuvetoisena ja kyllä tämä siinä pärjää toisille. Citroen C5 Aircross tarjoaa keskikastin kaupunkimaasturiluokkaan persoonallisen ja poikkeuksellisen muunneltavan vaihtoehdon kilpailukykyiseen hintaan.

Avainluvut

  • akseliväli 2,730 m
  • omapaino 1430 kg
    Tavaratila on suuri ja iso koirankuljetushäkki mahtuu hyvin mukaan pituussuuntaan säädettävien takaistuintenkin vuoksi. Miina Myrock`s Superstar viihtyy.
    Tavaratila on suuri ja iso koirankuljetushäkki mahtuu hyvin mukaan pituussuuntaan säädettävien takaistuintenkin vuoksi. Miina Myrock`s Superstar viihtyy.
  • moottorin tilavuus 1 598 ccm
  • 16 venttiiliä, turbo
  • suurin teho 133 kW (180 hv) / 5500 kmin
  • suurin vääntö 250 Nm / 1650 kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 8,2 s
  • yhdistetty kulutus 7,5 l/100km
  • C02-päästöt 170 g/km
  • takuu 3 v. 100 000 km
  • koeajettu 180 Feel Aut. 35 994 e + tk ja lisäv
  • C5 Aircross alk. 26 327 e + tk (130 Live)