JUTUT

Uusi Focus Active Wagon sai katumaasturimaisia piirteitä

Uusi Ford Focus Active on kaupunkimaasturin piirteillä ja vähän korkeammalla maavaralla varustettu. Tarjolla on viisiovinen hatchback ja koeajettu Wagon-farmari.
Ford Focus Active Wagonissa saa hyvän farmarin ominaisuudet ripauksen kaupunkimaasturin lisäetuja.
Ford Focus Active Wagonissa saa hyvän farmarin ominaisuudet ripauksen kaupunkimaasturin lisäetuja.

Nyt on muotia tai muuten vain tapana lähes jokaisella autonvalmistajalla tarjota perusmalleistaan myös kaupunkimaasturin piirteillä varustettuja, sanotaan vaikka kevytkaupunkimaastureita.

Uudessa Focus Activessakin on lokasuojien reunoissa muovisuojat ja -levikkeet, helmoissa, keulassa ja takana hopean väriset muovisuojat ja mattamusta etumaski. Wagonin kattokaiteet ovat mattamustat ja pakoputkenpää kaksiosainen.

Alustaa on korotettu uusilla pyöränripustuksen osilla edessä 30 ja takana 34 milliä. Maavara on nyt 17 senttiä. Auto tuntuu edelleen yhtä hyvin asfaltissa istuvalta kuin vakionakin, ei mitenkään huojakalta. Vakiona olevat 17-tuumaiset aluvanteet ovat näyttävät ja Activen erikoismallia. Puskurit ovat myös erilaiset ja Active-logot auttavat tunnistamaan mallin. Sisätiloissa on erikoisverhoilu ja vaalea kattoverhous.

Ajotilanvalinnassa on ainoastaan Activessa viisi valintaa: Normaali, eco, sport, liukas (märälle tai liukkaalle) ja pehmeä maasto (paksulle lumelle tai hiekalle). Jälkimmäisessä luistonesto kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Tätä ominaisuutta sai monikin kaivata menneenä talvena kahlatessaan syvässä lumessa, kun luistonesto teki kaikkensa, ettei eteneminen olisi onnistunut.

Tilavaa Wagonia Active ei vähennä mitenkään, tavaratilaa on 575 litraa tai takapenkki alas käännettynä ja kattoon asti lastattuna 1620 litraa. Mittayksikkönä käytetty iso koiran kuljetushäkki sopii tavaratilaan takapenkkien ollessa käytössä.

Ohjaamosta on kaikki selkeätä ja helppokäyttöistä, automaattivaihteistossa valinnat tehdään keskikonsolin pyöreällä valitsimella.
Ohjaamosta on kaikki selkeätä ja helppokäyttöistä, automaattivaihteistossa valinnat tehdään keskikonsolin pyöreällä valitsimella.

Neljä moottorivaihtoehtoa

Activeen on saatavissa koeajettu 125 hevosvoimainen kolmisylinterinen tonninen turbo yhdistettynä kuusivaihteiseen manuaaliin tai kahdeksanloviseen automaattivaihteistoon. Moottorissa kolmesta sylinteristä yhtä lepuutetaan tilanteen salliessa. Vääntöä saadaan 170 newtonia 1400 kierroksesta alkaen. Muita moottorivaihtoehtoja ovat 1,5-litrainen bensaturbo ja 1,5-litrainen ja kaksilitrainen turbodiesel. Vaihteenvalitsimena on pyöreä nappula keskikonsolissa. Se säästää tilaa ja on helpompi toteuttaa. Käytössä se on aivan yhtä helppo kuin pystymallikin.

Ajossa tämä vähän korkeampi Active on yhtä täsmällisesti ja johdonmukaisesti ohjautuva kuin muutkin Focukset. Uudet wltp-kulutuslukemat tuntuvat yli kanttiin heitetyiltä. 7,5 litran sijaan pääsi tavanomaisesti ajellessa mitenkään säästökikkailematta hyvinkin litraa pienempiin lukemiin mutkittelevassa 50 kilometrin maantieajopätkässä.

Takuu on Fordillakin viisi vuotta ja lisähintaan laajennettavissa vielä pidemmäksikin.

Uusi Active Wagon tarjoaa vähän lisää varmuutta sinne Arttu Wiskarinkin mökkitielle.

Avainluvut

  • akseliväli 2,700 m
  • omapaino 1 431 kg
    Takaakin Active erottuu puskurin alaosan hopeisella suojalla ja kaksiosaisella pakoputkenpäällä.
    Takaakin Active erottuu puskurin alaosan hopeisella suojalla ja kaksiosaisella pakoputkenpäällä.
  • moottorin tilavuus 998 ccm
  • 12 venttiiliä, ahdin
  • suurin teho 92 kW (125 hv)/6000 kmin
  • suurin vääntö 170 Nm/1400-4000 kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 11,4 s
  • yhdistetty kulutus 7,5 l/100km
  • C02-päästöt 157 g/km
  • takuu 5 v. / 100 000 km
  • koeajettu auto 27 697 e + tk+lisäv
  • Focus Active alkaen 24 141 e +tk (1.0 125 hv 5-ov)