Opel Combon tunnistaa Opeliksi keulailmeestä ja myös sisätiloista.
JUTUT

Uusi Opel Combo on järkiauto

Opelin uutuus Combo on järkiperustein paras valinta perheautoksi tai harrastajan autoksi. Tavaratila ja henkilökuljetus ovat olleet suunnittelun kärkiajatus.

Combo on Opelilla ollut mallinimenä käytössä jo kolmisen kymmentä vuotta. Alkuun Combo oli pieni Corsaan perustuva pakettiauto, josta sittemmin tehtiin myös käytännöllinen viiden hengen monikäyttöauto.

Nyt Combo koki historiansa suurimman uudistuksen sillä sen alkuperä muuttui ranskalaisen PSA-yhtiön ostettua GM-Euroopan. Nyt Combo on yksi kolmesta Citroenin Berlingon ja Peugeotin Rifterin lisäksi. Mallit eroavat ulkonäöllisesti ja ohjaamoratkaisultaan toisistaan.

Combossa on Opelin nykytyylin keulailme, myös sisällä ohjaamossa on saksalaistyylistä, vaikka istuinratkaisut ovat tuttuja ranskalaismerkeistä.

Tavaratilaa on lyhyemmässä Combossakin liki 600 litraa, 35 senttiä pidemmässä XL:ssä peräti 850 litraa. Silloin mahtuisi jo koirankoppikin mukaan.

Opel on äkkiä arvioiden ulkonäöllisesti henkilöautomaisin. Combo on puhdasoppinen tila-auto. Siinä istutaan ryhdikkäässä asennossa ja korkealla. Autoon ja autosta on hyvä kulkea varmaan vähän kankeammilla jaloilla ja selällä. Lapsiperhe, tai kuka hyvänsä, arvostaa ahtailla parkkipaikoilla molemmilla sivuilla olevia takaovia, jotka ovat liukuovia.

Takaosasta löytyy kolme keskenään samanlaista istuinta. Jokaisessa on isofix-kytkennät. Halutessa voi istuin kerrallaan kaataa tasaiseksi kuormatilan lattiaksi. Itse tavaratila on tässä lyhemmässä versiossa 597 litraa ja mittayksikkönä käytettävän koirankuljetushäkin mahtuminen jäi kiinni seitsemästä sentistä.

35 senttiä pidemmässä XL-mallissa tavaratilaa on ruhtinaalliset 850 litraa. Sen akseliväli on myös 19,2 senttiä pidempi. Molempia saa halutessaan myös seitsemällä istuinpaikalla.

Tavarankuljetuslokeroita on 28 kappaletta, erikoisuutena Innovationin panoraamakattoikkuna ja yläsäilytyslokero tunnelmavalaisulla.

Huippumoderni diesel

Uuden omistajakonsernin puolelta tuli Opeliin myös uutta tekniikkaa. Bensakoneiksi tuli PSA:n palkittuja kolmisylinterisiä ihmemoottoreita. Mielenkiintoinen uutuus on koeajettu 1 499-kuutioinen uudistettu nykyaikaisella Adblue- eli SCR -tekniikalla varustettu yhteispainediesel. Kone täyttää uusimmat Euro6D temp -vaatimukset.

Käytössä moottori ei kuulostanut dieseliltä, mutta veti 130 hevosvoimallaan ja 1750 kierroksesta alkaen saatavalla 300 newtonin väännöllään väkivahvasti. Tämän voimanlähteen saattaa löytää lähitulevaisuudessa useammankin merkkisen auton konepellin alta. Moottorista löytyi merkinnät imusarjasta FoMoCo, Citroenin, Peugeotin ja DS:n merkki. Ja auton keulalla oli Opelin nuolimerkki. Tätä se on nykyaikana autoteollisuuden yhteistyö.

Tämäkin moderni voimanlähde antaa uskoa dieselin tulevaisuuteen.

Päästöt ovat uudenkin mittaustavan mukaan vain 150 grammaa ja kulutukset pyörivät 5,5 ja 6,5 litran paikkeilla nurkka-ajossa.

Hyvin varusteltu koeajettu Innovation maksoi 26 145 euroa ja metalliväri siihen päälle. Halvin on Enjoy 102 hv diesel 23 634 eurolla. XL maksaa noin puolitoista tuhatta enemmän, siinä saa tilaa pienellä rahalla. Combo maistuu ajossa henkilöautolta.

Avainluvut

akseliväli 2,785 m

Ohjaamossa on selkeä Opelin linja ja hyvä varustelu. Sisätilat ovat avarat ja käytännölliset. Istuma-asento on ryhdikäs ja rasittamaton.

omapaino 1 430 kg

moottorin tilavuus 1 499 ccm

12 venttiiliä, ahdin

suurin teho 98 kW (130 hv) 3 750 kmin

suurin vääntö 300 Nm / 1 750- kmin

kiihtyvyys 0-100 km/h 10,6 s

yhdistetty kulutus ei tiedossa

C02-päästöt 150 g/km

takuu 2 v. ilman km-rajaa

koeajettu 1,5 DTH Innovation

26 145 e +lisäv

Combo alkaen

23 634 e +tk

1,5 DT 102 hv Enjoy