JUTUT

Uusi Peugeot 508 on näyttävä ja yllättävä sedan

Peugeot 508 uudistui rohkeasti, muodot ovat coupemaiset. GT Linessa on varusteita ja ylellisyyttä. 130 BlueHDi ja Aisin-automaatti tarjoavat yllättävän taloudellisuuden ja viimeisimmän Euro 6,2 -puhtauden.
Uusi Peugeot 508 GT Line on erittäin hyvin varusteltu iso ja näyttävä auto kilpailukykyiseen hintaan. Autolla liikkuessa huomasi, kuinka katseet kääntyivät kohti.
Uusi Peugeot 508 GT Line on erittäin hyvin varusteltu iso ja näyttävä auto kilpailukykyiseen hintaan. Autolla liikkuessa huomasi, kuinka katseet kääntyivät kohti.

Uusi 508 on sedan näyttävällä coupemaisella muotoilulla, matala ja linjakas auto on yllättävästi varustettu suurella takalasin yläreunaa myöten avautuvalla takaluukulla. Matalat linjat eivät tuota mitään pakettiauton tavaratiloja, mutta on 487 litraa iso määrä. Tavaratilakin on hyvin viimeistelty, peltipintaa ei näy edes välipohjan alta.

Keulan ilme on pystyjen huomiovalojen ansiosta vähän aggressiivinen. Hyvin kulmahampaissa oranssiksi vaihtuva vilkku kyllä näkyy. Sivulinja on suora, mutta kyljen pokkaukset tuovat siihen vaihtelua. Ovien lasit ovat kehyksettömiä. Kylki kaartuu kauniisti perään. Autolla ajellessa huomasi, kuinka katseet kääntyivät seuraamaan.

Varustetasot ovat Active, Allure, GT Line ja huipulla GT. Kaikissa tasoissa on aktiivinen hätäjarrutustoiminto, led-päiväajovalot, kääntymisvalot, kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi, 8-tuumainen kosketusnäyttö, 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja paljon muuta.

Koeajetussa GT Linessa on lisäksi led-ajovalot kaukovaloautomatiikalla, 3D-led-takavalot, 17-tuumaiset aluvanteet, avaimeton lukitus ja käynnistys, noin joitain mainitakseni. Kojelaudan keskellä olevasta hipaisunäytöstä säädellään toimintoja, ensin valitaan pianonäppäimiltä minkä alueen toimintoja halutaan säätää. Ihan helppoa kun ensin kokeilee.

Ajotietokonetta voi edelleen käyttää oikeanpuoleisen viiksen päästä konsernin perinteiseen tapaan.

Ohjaamossa on Peugeotin mainio i-Cockpit, pienen näppärän ratin yli katsellaan täysin digitaalista selkeätä mittaristoa. Ovien lasit ovat ilman kehyksiä.
Ohjaamossa on Peugeotin mainio i-Cockpit, pienen näppärän ratin yli katsellaan täysin digitaalista selkeätä mittaristoa. Ovien lasit ovat ilman kehyksiä.

Puhtaasti, taloudellisesti ja tehokkaasti

Valtatiellä hyvää ohituskiihtyvyyttä ihastellessa alkoi naurattaa. Alla on sentään moottoriteholtaan heikoin 508, 1 499 -kuutiosenttinen turbodiesel tarjoaa tässä 130 hevosvoimaa, mutta vääntöä saman 300 newtonia kuin vahvin bensavaihtoehtokin. Tämä yhdistettynä kahdeksanloviseen Aisinin momentinmuunnin-automaattiin tarjoaa tarvittaessa vauhdikasta menoa pienellä kulutuksella.

Lukemat painuvat aika helposti alle neljän litran sen enempää säästelemättä. Moottori on myös huippupuhdas alittaen viimeisimmät Euro 6.2 -päästörajat. Tämä taas todistaa, että puheet dieselin kuolemasta ovat ennenaikaisia.

Saatavissa on myös kaksilitrainen BlueHDi-turbodiesel 160- tai 180-hevosvoimaisena ja 400 newtonin väännöllä. Tarjolla ovat myös 180- ja 225-hevosvoimaiset bensaturbokoneet. Ajettavuus 508:ssa on paikallaan, se kulkee kuin ranskalainen luotijuna, isolla tiellä vakaasti suoraan ja mutkatiellä herkullisesti taipuen mutkiin. Ja kaikki tapahtuu hyvin meluttomasti.

Pieni ratti istuu näppeihin hyvin ja autoa on nautinto komentaa, avustimet helpottavat tai ne voi ohittaa. 508 on näyttävä ja nautittava.

Avainluvut

  • akseliväli 2,793 m
  • omapaino 1 490 kg
    Urheiluauto vai perhesedan? Peugeot 508 voisi olla Grand Tourismekin.
    Urheiluauto vai perhesedan? Peugeot 508 voisi olla Grand Tourismekin.
  • moottorin tilavuus 1 499 ccm
  • 16 venttiiliä, ahdin
  • suurin teho 96 kW (130 hv)/3750 kmin
  • suurin vääntö 300 Nm/1750 kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 10,0 s
  • yhdistetty kulutus 4,9 l/100km
  • C02-päästöt 128 g/km
  • takuu 5 v. / 100 000 km
  • koeajettu GT Line BlueHDi 130 aut 38 260 e + tk
  • 508 alkaen 30 765 e + tk Active BlueHDi 130