JUTUT Tammela

Uusista autoista jo yli puolessa automaattivaihteisia – Tammelalaisyritys tuntee automaatit kuin omat taskunsa

Automaattivaihteistoa pidettiin aiemmin kalliina hankkia ja käyttää, nyt on jo toisin. Uuden auton ostajista automaatin valitsee jo miltei 70 prosenttia. Tammelasta löytyy apu lähes jokaiseen automaattivaihteistoon.

Tammelan Kaukjärvellä olevassa Hakkapeliitta-yrityspuistossa toimivan Autogearin asiakkaat tulevat joka puolelta maata. Suurimpia asiakkaita ovat maan suurimmat autotalot. Autogear korjaa automaattivaihteistot ja myös nelivetojen jakolaatikot.

Tero Jaakkola viimeistelemässä cvt-tyyppisen automaattilaatikon korjausta.

2006 perustettu kolmen veljeksen yritys siirtyi pari vuotta sitten Tammelaan päästyään kauppoihin sopivasta hallista. Sijainti on yrittäjien mieleen, se on sopivan rauhallinen ja hyvien yhteyksien vieressä.

– Toki autoliikkeiden, yleiskorjaamon tai varaosaliikkeen tulo alueelle antaisi synergiaetuja. Teemme itse vaihteistokorjaukset, mutta joudumme ohjaamaan tavanomaisten vikojen työt kuten pyöränlaakerien vaihdot tavallisille korjaamoille, kertoo Jaro Pennanen.

Auton käyttäjät ovat kuulemma aika usein luulleet viallisen pyöränlaakerin aiheuttamaa ääntä vaihteistoviaksi.

Autogearissa työskentelevät Jere, Jaro ja Jarno Pennanen, ja veljesten lisäksi yritys työllistää Tero Jaakkolan. Nosturipaikkoja hallissa on neljä ja viides tulossa. Nosturipaikat ovat sikäli tärkeitä, että vaihteistokorjauksissa joudutaan purkamaan auton rakenteita, eikä autoa korjauksen välillä voida siirtää pois nosturilta.

– Jakolaatikoita ei autokorjaamoissa yleensä juuri korjata vaan vaihdetaan suoraan uusiin. Meillä myös korjataan tai vaihdetaan tehdaskunnostettuun. Varaosia meillä on heti hyllyssä ja pyrimme pitämään tiettyä varastoa jo omiinkin tarpeisiin. Myymme varsin paljon vaihteiston ja voimansiirron huolto- ja varaosia myös korjaamoille ja autoliikkeiden huolloille, lisäksi teemme osakauppaa myös verkkokauppana, kertoo Jere Pennanen.

Laakeriviat yleistyneet

Automaattivaihteistot ovat varsin kestäviä, mutta huoltoa ne tarvitsevat siinä missä manuaalisetkin. Pennaset suosittavat öljynvaihtoa useammin kuin auton huolto-ohjeet edellyttävät.

Laakeriviat ovat lisääntyneet, tämän halkaisijaltaan vajaan viiden sentin kokoisen laakerin kautta kulkee koko vetovoima.

– Öljy on hapen kanssa tekemisissä ja lisäksi sinne saattaa kerääntyä kosteutta, ei öljy sitä kestä eikä toimi niin kuin sen pitäisi. Pienikin öljymäärän vuoto stefasta saattaa aiheuttaa tilanteen, jossa ajetaan liian pienellä öljymäärällä. Siksi pitäisi jopa kahden vuoden välein vaihdattaa öljy ja suodatin. Huollossamme aina myös pestään öljynlauhdutin epäpuhtauksien poistamiseksi, suosittaa Jere Pennanen.

Pennaset ovat oppineet eri valmistajien automaattien tyyppiviat. Momentinmuunninlaatikoissa turbiinit, kaksoiskytkinlaatikoissa kaksoismassavauhtipyörät, cvt-vaihteistoissa laakerivikoja ja useissa ohjausyksikkövikoja.

– Tuntuu siltä, että cvt-vaihteistoissa tulee laakerivikoja eteen jopa 35 000-50 000 kilometrin vaiheilla. Tämä varmaan aiheutuu siitä, että pyritään aina vain kevyempiin ratkaisuihin, arvioi Tero Jaakkola.