JUTUT

Volkswagenin T-Cross yllättää positiivisesti

Volkswagen-konsernilla on tiukasti kilpailtuun pikkumaasturiluokkaan malleja niin, että saa olla tarkkana niiden toisistaan erottamisessa. Uusin on tämä T-Cross, joka on uuden Polon pohjalle tehty crossover.
Volkswagen T-Cross täydentää konsernin pienempien kaupunkimaasturien valikoimaa. Se on uuden Polon MQB AO-pohjalle tehty ja inan pienempi kuin T-Roc.
Volkswagen T-Cross täydentää konsernin pienempien kaupunkimaasturien valikoimaa. Se on uuden Polon MQB AO-pohjalle tehty ja inan pienempi kuin T-Roc.

”Tuntuu kokoistaan isommalta” on automainosten tai koeajojen ehkä kulunein positiivinen fraasi, mutta T-Crossin osalta täyttä totta.

VW-konsernilla on näitä vastaavia kaikissa kokoluokissa. Suurimmasta pienimpään lista kuuluu: Touareg, Tiguan Allspace, Tiguan, T-Roc ja tämä hännänhuippu T-Cross. Lisäksi ovat konserniyhtiöiden vastaavat laji- ja kokomallit.

Koeajettu T-Cross siis kuuluu pienimpiin, mutta siihen on saatu ominaisuuksia, jotka saavat sen tuntumaan kokoaan suuremmalta sisältä vaikka onkin kompakti ulkomitoiltaan. T-Rociin verrattuna tämä on ulkoa lähempänä Tiguania linjoiltaan. Sisällä taas on ominaisuuksia, jotka lisäävät tavaratilan käyttökelpoisuutta ja riittoisuutta. Takaistuin on pituussuuntaan säädettävissä peräti 14 senttiä. Tämä helpottaa tilan jakamista joko takapenkin henkilö- tai tavaratilan kuormatilan suhteen.

Ajossa ei T-Rocia nelisen senttiä lyhempi akseliväli tunnu mitenkään. Ajo ei ole perättäisissä kuopissa tai routaheitoissa nyökkivää. Äänimaailmakin on rauhallisen hiljainen. Voisi siis luulla, että kyseessä on luokkaa isompi auto, tästä yllättävä.

Ohjaamoon saa erivärisiä komponentteja, joilla voi rakentaa autosta haluamansa, tässä kuitenkin hillityn selkeä normaalimalli.
Ohjaamoon saa erivärisiä komponentteja, joilla voi rakentaa autosta haluamansa, tässä kuitenkin hillityn selkeä normaalimalli.

Tutulla tonnisella alkuun

Koeajossa olleen T-Crossin konehuoneesta löytyy tuttu 85-kilowattinen eli 115 hevosvoimainen kolmisylinterinen tonninen bensaturbo. Siinä saadaan suurin vääntö 200 newtonia 2000–3500 kierroksen alueella. Vaihteistoksi saa koeajetun seitsemän pyläläisen kaksoiskytkinautomaatin tai halutessaan kuusilovisen manuaalin. Keskikulutukseksi luvataan 6,2 ja grammoiksi 140, siis uuden wltp-mittaustavan mukaan. Kulutuslukeman allekin pääsee kyllä. Toisena vaihtoehtona on 70 kW -tehoisena, vaihteistona viisivaihteinen manuaali.

Turvajärjestelmät ovat kunnossa, törmäyssuoja jalankulkijan tunnistuksella ja kaistanpitoavustin ovat vakiona kaikissa varustetasoissa. Ne ovat perus T-Cross, Style, Sport ja Sport 1st Edition, viimeisimpiä vain alkutuotannon 50 kappaleen erä.

Perustasossa on manuaalinen ilmastointi ja teräsvanteet. Stylessä on ilmastointi automaattinen, 17-tuumaiset aluvanteet, mukautuva vakionopeussäädin, mustat kattokaiteet, muunneltava tavaratilan pohja. Lähtömallin hinta on saatu puristettua 18 836 euroon, koajettu Style alkaa automaatilla 23 667 eurosta.

Maavaraa T-Crossissa on hyvät 19 senttiä, mutta auton saa vain etuvetoisena. Ajossa T-Cross on, kuten jo tulikin mainittua, kokoistaan isomman tuntuinen. Se on näppärä pyöriteltävä ja ääniltäänkin mukavan hiljainen. Koeajetun hinta veroineen ja toimituskuluineen led-valopaketilla ja metallivärillä on 25 938 euroa.

Avainluvut

  • akseliväli 2,551 m
  • omapaino 1 270 kg
    Tavaratila on säännöllisen muotoinen 455 litraa takaistuimet etummaisessa asennossa, takimmaisessa tilaksi jää 385 litraa. Laatikossa etukuraläpät, ne asennetaan vasta rekisteröinnin jälkeen. Niistäkin tulee muutama gramma lisää ja vaikuttaisi veron määrään.
    Tavaratila on säännöllisen muotoinen 455 litraa takaistuimet etummaisessa asennossa, takimmaisessa tilaksi jää 385 litraa. Laatikossa etukuraläpät, ne asennetaan vasta rekisteröinnin jälkeen. Niistäkin tulee muutama gramma lisää ja vaikuttaisi veron määrään.
  • moottorin tilavuus 999 ccm
  • 12 venttiiliä, turboahdin
  • suurin teho 85 kW (115 hv)/5000- kmin
  • suurin vääntö 200 Nm/2000–3500 kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 10,2 s
  • yhdistetty kulutus 6,2 l/100km
  • C02-päästöt 140 g/km
  • takuu 2 v. ilman km-rajaa
  • koeajettu 1,0 TSI Style 23 667 e + lv+ tk
  • T-Cross alk. 18 836 e 1,0 TSI