JUTUT

Vuoden pakettiauto Combo Cargo

Opelin pakettiautouutuus valittiin kansainväliseksi vuoden 2019 pakettiautoksi. Arvovaltainen raati asetti kärkisijalle koko eri merkeillä myytävien Combo-versiot. Tällä kertaa valinta osui näihin pienempiin vaneihin.
Opel Combo Cargo perustuu henkilökuljetusmalliin, välillä näin päin.
Opel Combo Cargo perustuu henkilökuljetusmalliin, välillä näin päin.

Opel Combo Cargo perustuu talvella esiteltyyn henkilökuljetukseen tarkoitettuun Combo-mallisarjaan, näin ajettavuuden ja ohjaamon voikin olettaa jo valmiiksi olevan henkilöautomaiset. Ja näinhän se on.

Ajoasento, ohjaamon kojelauta ja hallintalaitteet ovat tuttuja jo henkilömallista. Samoin ajokäytös on hyvin lähellä. Onhan selvää, että osittain paljasta maalattua peltiä oleva tila vaimentaa ajoääniä heikommin kuin täysverhoiltu henkilömalli. Ohjaamon ja tavaratilan välinen tiivis väliseinä pitää isommat kuminat kurissa, eikä tämä tarkoita mahdollisesti rahtina olevaa maustekasvia.

Combo Cargoa on kahta pituutta, tavallinen on pituudeltaan 4 403- ja XL 4 753-millinen. Peruskoossa tavaratilaa on 3,3 kuutiota tai 3,8 läpilastausväliseinän kanssa. XL:ssä tilaa on 3,9 tai 4,4 kuutiota väliseinästä riippuen. Takaoven aukon leveys on 1241 milliä riippumatta siitä, ottaako Combon yhdellä ylös aukeavalla vai sivuille aukeavallilla pariovilla.

Kuormatilan pituus on lyhemmässä kaltevasta väliseinästä mitattuna joko 1 527 tai 1781 milliä. Vastaavasti XL:ssä 1 877 tai 2 131 milliä. Läpilastausluukun kautta saa mukaan maksimissaan lyhemmässä 3090 ja XL:ssä 3 440 milliä pitkiä putkia tai lautoja.

Niin sanottu eurolava mahtuu takaoviaukosta sisään, ja pyöräkotelojen väli on 1 229 milliä. Oikealla sivulla on liukuovi, sen aukko on joko 675 tai 759 milliä auton pituudesta riippuen. Haluttaessa liukuoven saa myös vasemmalle puolelle. Kantavuudet ovat siinä tonniluokassa.

Ohjaamossa on sama tyyli ja varustelu kuin Combossakin. Istuma-asento on ryhdikäs ja rasittamaton.
Ohjaamossa on sama tyyli ja varustelu kuin Combossakin. Istuma-asento on ryhdikäs ja rasittamaton.

1.5 td 102 tai 131 hv

Uuden omistajakonsernin tekniikka on nyt Combo Cargossakin. Ainoa moottorivaihtoehto on 1 499-kuutioinen nykyaikaisella Adblue- eli SCR-tekniikalla varustettu yhteispainediesel. Kone täyttää uusimmat Euro6D temp -vaatimukset. Se on saatavana sekä koeajettuna 102- tai 131-hevosvoimaisena versiona. Koeajetun kanssa vaihteisto on aina viisivaihteinen manuaali, tehokkaamman yhteydessä on joko kuusilovinen manuaali tai A8-automaatti.

Hinnaston mukaisen ainoan varustevaihtoehdon eli Enjoyn vakiovarusteisiin kuuluu myös vakionopeussäädin ja sillä ajellessa kulutus oli valtatienopeuksilla 4,5 litran paikkeilla. Uuden wltp-kulutus- ja päästömittaustavan mukaiset arvot ovat 150 grammaa hiilidioksidia kilometrille ja vastaava polttoaineen kulutus 5,7 litraa eli taas tulee mieleen, että nämä uudet mittausarvot ovat kyllä ihan kenen hyvänsä saavutettavissa.

Moottori on 250 newtonin väännöllään käytökseltään nöyrä ja käyntiääneltään hiljainen. Tarvittaessa löytyy puhtia ohituksiinkin. Tehokkaampi on varmaan 130 hevosvoimallaan ja 300 newtonin väännöllään varsin vahva ja vetävä kone tähän kokoluokkaan.

Halvin on malli 102 hv diesel 23 632 eurolla. XL maksaa 26 385 euroa.

Eri lisävarustein Cargosta saa haluamansa, ja monikäyttöisyys onnistuu varmaan miellyttävästi.

Avainluvut

  • akseliväli 2,975 m
  • omapaino 1 505 kg
  • moottorin tilavuus 1 499 ccm
    Tavaratilaa on lyhemmässä Combo Cargo XL:ssä peräti 3,9 kuutiota, läpilastausväliseinän avulla jopa 4,4 kuutiota.
    Tavaratilaa on lyhemmässä Combo Cargo XL:ssä peräti 3,9 kuutiota, läpilastausväliseinän avulla jopa 4,4 kuutiota.
  • 16 venttiiliä, ahdin
  • suurin teho 75 kW (102 hv) 3 500 kmin
  • suurin vääntö 250 Nm / 1 750- kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 11,6 s
  • yhdistetty kulutus 5,7 l / 100 km
  • C02-päästöt 150 g/km
  • takuu 2 v. ilman km-rajaa
  • koeajettu 1,5 DT XL Enjoy  25 385 e +lisäv
  • Combo Cargo alkaen 23 782 e +tk 1,5 DT 102 hv Enjoy