JUTUT

Yllättäväkin haastaja suosikkiluokkaan – SX4 S-Cross on Suzukin uusin crossover

Suzuki haastaa keskikokoluokan crossoverit tai kaupunkimaasturit. Haastajia tallista löytyy jo koeajettu Vitara, vähän yllättäen tämä SX4 S-Cross sopiikin vielä paremmin haastajaksi.
Suzuki SX4 S-Cross on keskikokoluokan kaupunkimaasturien haastaja.
Suzuki SX4 S-Cross on keskikokoluokan kaupunkimaasturien haastaja.

Suzukin SX4 S-Cross on vähän Vitaraa isompi ja enemmän samanmuotoinen lähimpien kilpailijoidensa kanssa. Poikkeuksena kilpailijoihin on, että S-Cross on aina nelivetoinen. Tässä aukeaa myös Suzukille hintakilpailun etu.

Autosta on kaksi versiota, viisivaihteinen manuaali ja kuusivaihteinen automaatti. Molemmissa varustelut ja muut asiat ovat samoja GL+ -tasoja. Manuaali maksaa noin 26 000 ja automaatti vähän päälle 30 000 euroa. Ja ne ovat siis nelivetoisen hintoja.

Suzukin nelivetojärjestelmä Allgrip on elektronisesti kytkeytyvä ja se säätää vetoa taakse tarvittaessa. Neliveto voidaan myös lukita päälle, se voidaan tehdä myös vauhdissa ja toimii aina 60 km/h nopeuteen asti kiinteänä. Nelivedon painotusta voi säätää keskikonsolissa olevasta kiertonappulasta sporttisempaan tai talviseen suuntaan. Auto-asennossa tekniikka painottaa polttoainetaloudellisuutta.

SX4 S-Crossissa on 1,0-litrainen kolmesylinterinen bensasuorasuihkutus-turbomoottori. Tehoa siitä saadaan 112 hv ja vääntöä 170 Newtonia tai automaatin kanssa 160 Newtonia. Lukemat ovat parempia kuin aikaisemmassa 1,6-litraisessa. Keskikulutus on 6,1 litraa ja vastaavat päästöt 139 grammaa kilometrille. Täytyy taas todeta, että näihin uusiin lukemiin päästäkseen ei enää tarvitse olla taloudellisuusajopainotteinen koeajoammattilainen.

Autossa istutaan korkealla, sinne on helppo mennä ja sieltä on helppo poistua, näkyvyys on hyvä ja hallintalaitteet helppokäyttöisiä – toimii!
Autossa istutaan korkealla, sinne on helppo mennä ja sieltä on helppo poistua, näkyvyys on hyvä ja hallintalaitteet helppokäyttöisiä – toimii!

Tilaa ja varusteita

S-Crossissa istutaan korkeammalla ja pystymmässä, eli näiltä osin nautitaan kaupunkimaasturin eduista. Samoja etuja on myös iso tavaratila, tässä on 430 ja penkit kaadettuina 1 290 litraa. Takapenkin selkänojia voi säätää kahteen eri kallistuskulmaan.

Varustelu on runsas, GL+ -mallissa on peruutuskamera, kaksivyöhyke automaatti-ilmastointi, vakionopeussäädin, led-ajo- ja huomiovalot, ajotietokone ja avaimeton järjestelmä. Mukavuuspuolella on audion ja vakionopeuden säätimet ratissa, ajotietokoneen värinäytöt mittariston keskellä ja seitsemän tuuman Suzuki Smart Audio kosketusnäytön sisältäen käytetyimpien puhelintekniikoiden hyödyntämisen.

Vitaran eduksi pitää kyllä mainita etutörmäykseneston puuttuvan tästä SX4 S-Crossista.

Maavara on 18 senttiä ja korin nousu- ja jättökulmat helpottavat nekin maastoajoa. Tätäkin tuli testattua metsäautotiellä, ajouriltaan painuneella ja korkean keskiosan tiellä oli helpottavaa ajatella hyvää maavaraa ja myös asiallisia muovisuojia niin edessä ja takana kuin helmoissa ja lokasuojien reunoissakin. Vakavaan tai hupimieliseen todelliseen maastoajoon Suzukilla onkin sitten se varsinainen virtuoosi eli Jimny, mutta palataan siihen jossain myöhemmässä vaiheessa.

Avainluvut

  • akseliväli 2,600 m
  • omapaino 1 300 kg
    Tavaratilaa on tarjolla 430 litraa tai penkit kaadettuina 1290 litraa.
    Tavaratilaa on tarjolla 430 litraa tai penkit kaadettuina 1290 litraa.
  • moottorin tilavuus 998 ccm
  • 12 venttiiliä, ahdin
  • suurin teho 82 kW (112 hv) / 5500 kmin
  • suurin vääntö 160 Nm / 1800 min
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 13,5 s
  • yhdistetty kulutus 6,1 l / 100km
  • C02-päästöt 139 g/km
  • takuu 3v tai 100 000 km
  • koeajettu 112 Boosterjet 4WD GL+ 6AT 30 390 e + lisäv ja tk
  • SX4 S-Cross alkaen 25 990 +tk (112 Boosterjet 4WD GL+5MT)