Julkaistu: 11.05.2017 14:32

Persoonallinen tai tavallinen

  • Uusi Citroen C3 erottuu juuri niin persoonallisena kuin asiakas haluaa. Värit ja varustelun voi valita haluamallaan yhdistelmänä.    
  • Sidebump -sivutörmäystyynyt saa Shine-malliin. Mikäli ei halua, ei muutos maksa mitään.
  • Ohjaamo on selkeä, iso kosketusnäyttö keskellä ja tila-automainen istuma-asento korkeimmalla säädöllä.

No, on se tietysti tavallisen näköisenä lisävärin verran halvempi. Se, että jättää käytännölliset parkkipaikkakolhuilta säätävät sivuturvatyynyt pois ei säästä mitään koeajetussa Shine-mallissa.

Halvin Live on hinnaltaan 68-hevosvoimaisen PureTech- moottorin kanssa alle 14 500 euroa. Siinä on jo ajotietokone, ilmastointi, huomiovalot, isofixit kolmella paikalla, istuinlämmittimet edessä, kaistavahti, kuskin istuimen korkeussäätö, nopeusrajoitusliikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, vakionopeussäädin ja -rajoitin, sähkölasit edessä ja muuta mukavaa.

Feel maksaa 82-hevosvoimaisella koneella vähän alle 16 000 ja siinä on lisäksi ulkoisia ja sisäisiä koristeosia, ledhuomiovalot edessä, sähköpeilit ja mäkilähtöavustin.

Koeajetussa Shinessä on lisäksi jo mainitut sivuturvatyynyt AirBump, pysäköintitutka takana, sadetunnistin, sumuvalot edessä, suomenkielinen kosketusnäyttö kaikilla appseilla ja automaatti-ilmastoinnilla.

Ja mikä auto Citroen C3 sitten on? Pikkuautoluokan, ei pienimmän kaupunkiautoluokan vaan seuraavan jo maantiellekin sopivan luokan edustaja. Edeltäneessä mallissa eduksi luettiin tila-automainen ajo- ja istuma-asento. Kyllä, tämä on siirtynyt myös uuteen viisi senttiä pidempään, kaksi senttiä leveämpään ja viisi senttiä matalampaan malliin. Istuimen korkeussäätö turvaa kuskille ryhdikkäämmän asennon, ellei pituusmittaa ole sattunut kertymään liki kaksi metriä.

Mukavuutta ja taloudellisuutta

Citroen C3 on äänimaailmaltaan kaksijakoinen, moottori ei sentään ole kaksitahtinen. Kolmisylinterinen PureTech kuulostaa puolikkaalta kuutoskoneelta. Tyhjäkäynnillä ja alkukiihdytyksessä koneesta kuuluu ja tuntuu värinöitä. Kierrosten noustessa alkaa se kuutosen kolmijakoinen laulu. Iloisesti koeajettu vapaasti hengittävä (ei turboa) 82-hevosvoimainen kiertääkin ja vääntöä se tarjoaa mukavat 118 newtonia jo 2750 kierroksella. Kulutus on yhdistelmänä 4,7 litraa ja CO2- päästöt 109 g/km.

Vaihteistona on viisipykäläinen manuaali, automaatin saa vain tehokkaimman 110-hevosvoimaisen kanssa. Automaatti on perinteinen oikea momentinmuunninautomaatti.

Sisä- ja tavaratilat ovat säilyneet pieniä senttiluokan eroja lukuun ottamatta ennallaan.

Tavaratilaa on 300 litraa ja takapenkin selkänojan voi laskea alas kahdessa osassa.

Lisävarustelistalta löytyy sitten vaikka etumaastoa tarkkaileva Connected Cam -kamerajärjestelmä. Sillä voi taltioida näyttäviä maisemia, tai se hyödyntää automaattisesti ennen kolaria taltioimiaan näkymiä. Nättejä näkymiä voi jakaa sosiaalisessa mediassa. Kolarin sattuessa laite tallentaa automaattisesti tapahtumat vähän ennen ja jälkeen.

Rautapuolella – jousitushan on Citroenillakin perustunut nykyään teräksen joustoon, niin kuin kilpailijoillakin – kokonaisuus on onnistunut. Jousitus on pintapehmeä, ja isommat routaheitotkin se nielee mallikkaasti.

Avainluvut

akseliväli 2,540 m

omapaino 1045 kg

moottorin tilavuus 1 199 ccm

12 venttiiliä

suurin teho 60kW (82hv)/5750 kmin

suurin vääntö 118 Nm/2750 kmin

kiihtyvyys 0-100 km/h 13,0 s

yhdistetty kulutus 4,7 l/100km

C02-päästöt 109 g/km

takuu 3 v. 100 000 km

 

koeajettu 82 Shine

17 994 e + tk ja lisäv

 

C3 alk.

14 392 e + tk

(68 Live)

Julkaistu: 28.07.2017 08:43
Multiple images

Jos äskeisten rivien sanoma ei auennut, siinä vain kerrottiin, että viime aikoina varsin viivoittimella vedettyihin Volkswagenin linjoihin on tullut muotoja lisää. Cokis taas viittaa 1960–1970-luvuilla suosittuun autojen kylkilinjaan, joka muistutti alkuperäistä Cokis-lasipulloa.

Julkaistu: 28.07.2017 08:43
Multiple images

Matkailun kesäinfossa on tänä kesänä vieraillut keskimääräistä enemmän ulkomaalaisia turisteja.

– Yhtenä päivänä palvelin jopa kuutta ulkomaalaista turistia, mutta useimmiten ulkomaalaisia käy keskimäärin kaksi päivässä, matkailuneuvoja Lotta Saarenmaa kertoo.