Julkaistu: 14.06.2017 14:01

Tosi iso ja pätevä

  • Skoda Kodiaq on iso kaupunkimaasturi, tosin ulkonäkö antaa mittoja suuremman vaikutelman, Sisällä mittaa on runsaasti.  
  • Tavaratilaa on viisipaikkaisessa 720 litraa, seitsenpaikkaisen (kuvassa) takapenkit kaadettuna 593 ja iso koirahäkki mahtuu sujuvasti mukaan.
  • Ohjaamossa tuntuu laadukkaalta ja mittarit ja toiminnot ovat selkeitä.

Skoda lähti kisaamaan ison kaupunkimaasturin ostajista vähän takamatkalta, toisilla on jo vastaavia. Voisi ajatella, että helppoko se nyt sitten oli konsernin paloista koota hyvä peli, mutta pätevästi Skoda sen on tehnyt. Jopa saksalaisen autolehden testissä Kodiaq voitti Tiguanin ja Q5:sen. Lehti lisäsi vielä, että tiloiltaan Kodiaqia pitää verrata Q7:kaan.

Ja vaikka Kodiaq on sisältä todella iso, se ei ulkomitoiltaan olekaan niin suuri mitä ensinäkemältä luulisi. Se on Superbin farkkua lyhempi ja Octavian farkkua vain neljä senttiä pidempi. Leveyttä on kyllä melkein seitsemän senttiä lisää. Akseliväli on 2,79 ja auton koko pituus on 4,697 metriä. Muotoiluseikoilla auto on saatu näyttämään kookkaammalta kuin onkaan. Muodot ovat onnistuneet ja ilmeisen ajattomat. Ihmekös siis, että Skodan muotoilija ostettiin juuri Audin tiimiin.

Sisätilat ovat avarat ja istuimet ovat aidosti korkealla, mikä helpottaa autoon nousua ja sieltä poistumista. Ei hytistä mitenkään joudu pudottautumaan, vaan poistuminen on luontevaa.

Kodiaq on viisipaikkainen, mutta noin tonnin lisähintaan mallista riippuen siihen saa kolmannen istuinrivin, paikat siis seitsemälle, tavaratilan välikannen ja keskirivin kyynärnojan sisältävän paketin. Silloinkin tavaratilaa jää 270 litraa. Takaistuin alas käännettynä tilaa on 593 litraa ja iso koirankuljetushäkki mahtuu sisään. Viisipaikkaisen tavaratila on peräti 720 litraa.

Ohjaamossa kaikki tuntuu laadukkaalta ja hyvin toimivalta, varustelu on hyvä ja istuimet kookkaat ja toimivat.

Tuttua tekniikkaa

Kodiaq on joko etu- tai nelipyörävetoinen. Vetotavan hintavaikutuksen vertailu on hankalaa, kun mallit eivät ole keskenään vertailukelpoisia muuttuvan varustelun ja tekniikan myötä.

Halvin etuvetoinen maksaa noin 30 000 euroa ja nelivetoinen viitisen tonnia enemmän. Jälkimmäisessä on kyllä sylintereitä välillä lepuuttava ACT-moottori.

Koeajossa oli tuttu kahden litran turbodiesel, nyt teholtaan 190 hevosvoimaa ja vääntöä 400 newtonia 1 750 kierroksesta alkaen. Vaihteistona on seitsemän pykäläinen kaksoiskytkin-automaatti. Yhdistelmä vääntää omamassaltaan noin 1800-kiloista autoa vaivattomasti. Keskikulutukseksi luvataan 5,7 litraa satasella. Neliveto on toteutettu etu- ja taka-akselin väliin asennetulla elektronisesti ohjatulla monilevykytkimellä, ohjainlaitteen säätämänä jaetaan voima tarvittaessa taka-akselin kautta auttamaan etuakselia. Kuski ei käytännössä huomaa mitään eroa, paitsi ettei huonosti auratulla mökkitielläkään tule ongelmia etenemisen kanssa. Vetotapaa voi säätää ajomoodin asetuksilla, ja offroad-toiminnolla saa lisäinformaatiota helpottamaan maastoajoa. Maavara on kuitenkin 19 senttiä, joten ihan offroadiin ei tällä Kodiaqillakaan mennä.

Ajossa Kodiaq yllättää kokoaan näppärämmällä käsittelyllä ja hyvällä jousituksen mukavuudella. Hinnallakin Skodiaq pystyy kilpailemaan, varsinkin kun tilat otetaan huomioon.

akseliväli 2,791 m

omapaino 1800 kg

moottorin tilavuus 1 968 ccm

16 venttiiliä,ahdin

suurin teho 140 kW (190 hv)/3500 kmin

suurin vääntö 400 Nm/1750- 3000 kmin

kiihtyvyys 0-100 km/h 8,6 s

yhdistetty kulutus 5,7 l/100km

C02-päästöt 150 g/km

takuu 2 v. / ilman km-rajoitusta

 

koeajettu auto

51 395 e +lv

 

Kodiaq alkaen

30 027 e sis tk

(1.4 TSI Active)