Julkaistu: 01.08.2017 13:45

Lupaava Crossland X

  • Opel Crossland X on kaupunkimaasturimainen eniten kasvavan autoluokan uusi edustaja. Ulkonäössä Opelin sukunäköä edustavat leijuva kattolinja ja keula.
  • Konepellin alla onkin uuden omistajan tekniikkaa, PSA-konsernin palkittuja turbomoottoreita, erittäin hyvin toimivia kokonaisuuksia.
  • Ohjaamossa jatkuu selkeä Opelin linja ja hyvä varustelu.

X merkitsee Opelin mallistossa maasturimallia, niin siis myös tässä Crosslandissa. Se on kuitenkin ennemminkin crossover kuin oikea katumaasturi. Siihen ei ole tulossa nelivetoa ollenkaan. Siinä kuitenkin istutaan korkeammalla ja ainakin monipuolisten istuinsäätöjen ansiosta ryhdikkäämmin kuin sedanissa. Korin helmat ja lokasuojien reunat on suojattu muovipaneelein. Kalliimmassa Innovation-mallissa on katumaasturityyliset alleajosuojat edessä ja takana.

Opelilla on samassa luokassa jo suosittu Mokka X, mutta se on saatavissa myös nelivetoisena ja on muutenkin vakavammin kaupunkimaasturi.

Ulkonäössä löytyy Opelin nykylinjoja, mutta katto- ja ikkunalinjasta löytyy sukulaisuutta muihinkin merkkeihin. Crossland X onkin suunniteltu yhteistyössä PSA-konsernin kanssa ja perustuu yhteiselle perusrakenteelle PSA:n tulevien vastaavien kanssa. Yhteistyö alkoi jo ennen Opelin myyntiä PSA:lle.

Uuden omistajakonsernin puolelta tuli myös tekniikkaa. Moottorit ovat bensapuolella PSA:n palkittuja kolmisylinterisiä ihmemoottoreita, toki Opel on nimennyt moottorit omilla tyyppimerkinnöillään. Myös dieselit ovat monien merkkien yhteydestä tuttuja ja samaa sukua.

Crossland on Mokkaa seitsemän senttiä lyhempi, mutta akseliväliltään viitisen senttiä pidempi, näin ollen sisätiloissa se ei Mokalle juuri häviä. Tavaratila on luokassa suuri 410 litralla ja on laajennettavissa peräti 520 litraan lisävarusteisen pituussäädettävän takaistuimen avulla.

Toimivaa tekniikkaa

Kolmisylinteriset Puretech-moottorit ovat putsanneet palkintopöytiä ja osoittautuneet toimiviksi. Siltä ne tuntuvat myös tässä Crossland X:ssä. Opelin kielellä 1,2 Turbo Ecotecn on 110 hevosvoimaisenakin ja 205 newtonin väännöllään erittäin sopiva voimanlähde autoon. Se pelaa hyvin yhteen viisivaihteisen manuaalin kanssa. Liikkeellelähtö onnistuu vaikka tyhjäkäynnillä. Ohituksiin voi 80:n nopeuksissa heittää nelosen sisään, mutta satasessa ei tarvitse kuin painaa kaasua ja ohi mennään heittämällä.

Taajamapainotteisessa ajossa pääsee helposti viiden litran kulutuksen pintaan, taloudellisella ajolla alle neljänkin. Maantiellä lukemaksi tuli 5,2 ja moottoritiellä 5,6 litraa. Oikea kuusilovinen automaatti on saatavissa vain tämän koneen kanssa, 81- ja 130-hevosvoimaiset ovat manuaaleja, kuten myös dieselit.

Ohjaamossa on tuttua Opelin linjaa, toimivat ja selkeät mittaristot. Intellilink-tietoviihdejärjestelmä puhelinsovelluksineen on täysin tätä päivää. Kosketusnäyttö on helppokäyttöinen, ja varustelu on muutenkin kattava jo perusmalli-Enjoyssakin.

Lisäpaketeilla saa lisää, mutta helpommin se käy valitsemalla vain puolitoista tuhatta kalliimman Innovationin. Silloin saa jo ulkoakin näyttävämmän paketin. Niin, halvimman Crossland X:n hinta on 19 548 ja Innovationin 21 045 euroa.

Crossland X tuntui olevan kotonaan niin taajamassa, härkätiellä, 10-tiellä kuin moottoritielläkin.

akseliväli 2,604 m

omapaino 1 245 kg

moottorin tilavuus 1 199 ccm

12 venttiiliä, ahdin

suurin teho 81 kW (110 hv) 5 500 kmin

suurin vääntö 205 Nm / 1500- kmin

kiihtyvyys 0-100 km/h 10,6 s

yhdistetty kulutus 4,8 l/100km

C02-päästöt 109 g/km

takuu 2 v. ilman km-rajaa

 

koeajettu 1,2 Turbo Enjoy

 20 815 e +lisäv +tk

 

Crossland X alkaen

19 548 e +tk

1,2 81 hv Enjoy