Julkaistu: 09.08.2017 12:50

Nissan-suosikki uudistui

  • Nissan Qashqai uudistui keulastaan ja sai monia näkymättömämpiäkin uudistuksia.
  • Uusi ratti on isompi halkaisijaltaan, mutta viistetty alareunastaan. Hallintanappulat ovat paremmat kuin ennen.
  • Tavaratilaa on vakioasennossa 439 litraa, takapenkin selkänojat kaadettuna jopa 1598 litraa.

Edelleen on hämmästyttävää, kuinka Qashqai (myöhemmin QQ) teki Suomessa kaupunkimaasturista kansanauton. Autoluokkaa ajaneena ymmärtää kyllä hyvin sen edut tavanomaisiin sedaneihin ja farkkuihin verrattuna.

Kaupunkimaasturit tai crossoverit ovat mukavampia korkeamman istuma-asennon ja paremman näkyväisyytensä vuoksi. Farmarimaisia tavaratilojakin moni pääsee aika ajoin hyödyntämään.

Farmareiden tapaan muunneltavat tavaratilat ovat hyvät. Tilaa on penkit vakioasennossa 439 litraa ja takapenkin selkänoja käännettynä 1598 litraa. Tavaratilan pohjalevyn voi säätää kymmenisen senttiä alemmas, näin saa lisää korkeutta tavaratilaan.

Nyt QQ sai uuden Micrassa esitellyn V-tyylisen keulan, se madaltaa visuaalisesti keulaa ja saa sen näyttämään ehkä leveämmältä. Led-päiväajovalot ovat kaikissa malleissa vakiona, led-ajovalot Business 360- ja Tekna-malleissa. Edelleen QQ kuuluu autoihin, jonka valoautomatiikka reagoi ainoastaan hämäriin olosuhteisiin, sateella pitää itse kytkeä ajovalot päälle.

Monet uudistukset tehtiin asiakkailta saatujen toivomusten mukaan. Yksi on aiempaa vähän isompiläpimittainen ratti. Se on D:n muotoinen eli alalaidastaan suoristettu paremman istuimelle menon tai sieltä poistumisen helpottamiseksi. Tietysti ratin pitää silloin olla suorassa.

Alustan mukavuutta on myös parannettu, jousitus on pehmeämpi ja ohjausta on kehitetty paremmin keskittäväksi. Ajotunto on ohjauksessa ihan hyvä, alustan mukavuuden eroista on vaikea sanoa. Koeajetun auton mahtipontiset 19-tuumaiset matalat 45-sarjaiset renkaat saattoivat syödä parannuksen hedelmät. Eli rengasääntä kuuluu karhealla pinnalla, mutta kyllä QQ jousituksen kanssa pärjää ihan hyvin.

Neljä moottorivaihtoehtoa

QQ:ta kuljettaa aina turbomoottori. Koeajetussa DIG-T:ssa on 1,2-litrainen nelisylinterinen bensaturbo, josta otetaan 115 hevosvoimaa ja vääntöä 165 newtonia automaattivaihteiston kanssa, manuaalin kanssa vääntöä on tarjolla 190 newtonia. Automaatti on muuttuvavälityksinen cvt-vaihteisto. Siinä on esiasetettuja ”pykäliä”, mutta voimakkaasti kiihdytettäessä se nostaa kierrokset aika korkealle ja kiihtyy kuminauhamaisen venyvästi. Vaihteiston etuna on esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteistoihin verrattuna pehmeämpi liikkeelle lähtö ja helpompi ahtaissa paikoissa liikuttelu. CVT ei ryntää eikä hyökkäile liikkeellelähdöissä. Yhdistetyksi kulutukseksi tälle luvataan 5,6 litraa ja vastaaviksi päästöiksi maltilliset 129 grammaa.

Bensakoneeksi saa myös tehokkaamman 1,6 -litraisen, dieseleitäkin on kaksi. Automaatin saa vain tämän tai tehokkaamman dieselmoottorin yhteydessä ja vain etuvetoisiin. Nelivetoiset mallit ovatkin olleet vain pieni osuus myynnistä, suosituin on koeajettu 1,2-kone etuvetoisena. Hinnat eivät juuri nousseet ja samalla varustelu parani, eli ei mikään ihme jos QQ jatkaa suosiotaan.

akseliväli 2,646 m

omapaino 1 393 kg

moottorin tilavuus 1 197 ccm

16 venttiiliä, ahdin

suurin teho 85 kW (115 hv)/5200 kmin

suurin vääntö 165 Nm/ 1750min

kiihtyvyys 0-100 km/h 12,9 s

yhdistetty kulutus 5,6 l/100km

C02-päästöt 129 g/km

takuu 3 v. / 100 000 km

 

koeajettu DIG-T 115 Xtronic Tekna

30 741 e + tk+ lv

 

Qashqai alkaen

23 091 e +tk

(1,2 DIG-T 115 Visia City)