Julkaistu: 10.10.2017 12:55

Tila-autokin liikkuu tonnisella

  • Pienempää tila-autojen luokkaa edustava Ford C-Max ei muistuta pakettiautoa ensinkään.
  • Ohjaamossa on kaikki paikallaan, nappuloiden määrä on vähentynyt ja keskellä on iso kosketusnäyttö.
  • Tavaratila on suuri ja helposti muunneltavissa. Takapenkin istuimia voi taittaa kokoon tai poistaa vaikka tilaa pitkille tavaroille tarvittaessa.

C-Max kuuluu tähän nimityksellään vähän epäilyksiä herättävään pienempien tila-autojen luokkaan. Siinä on paikat viidelle Compact-mallissa ja sisätilat ovat luokkaan kuuluvasti monipuolisesti muunneltavat.

Takapenkit voidaan taittaa alas tai poistaa toisistaan riippumatta. Titanium Business -mallissa voidaan keskimmäinen takaistuin taittaa kokoon ja reunimmaisia siirtää sisään ja taaksepäin. Näin saadaan taakse kahdelle väljät tilat. Compact-mallin kolme keskenään samanlaista istuinta voidaan myös tarvittaessa taittaa kokoon ja poistaa. Näin saadaan tilaa vaikka pidemmille esineille.

Ulkoisesti C-Max ei muistuta pakettiautopohjalta muokattuja perhetila-autoja, mutta tarjoaa samat mukavat tilat viidelle ja sen lisäksi 432 litraa tavaratilaa viiden hengen matkatavaroille. Takaistuin kaadettuna on kahden matkatavaroille tilaa 1684 litraa. Siihen mahtuisi jo koirahäkkikin.

14 senttiä pidemmällä akselivälillä ja kahdella liukuovella varustettu Grand-C-Max tarjoaa paikat seitsemälle. Edelleen tilat ovat monipuolisesti muunneltavissa.

Niin, riittääkö tonninen?

Pääotsikko antaa ymmärtää, että C-Max liikahtaa tonnisellakin, mutta liikkuuko vaivattomasti, tuskaisesti vaiko peräti taloudellisesti?

Kyseessä on nyt tavallaan kaksi eri ikäluokkaa. Aiempi kone oli aikansa edustaja samoin kuin nykyinenkin. Nyt ajossa oli siis palkintoja keränneellä kolmisylinterisellä tuhat kuutioisella Ecoboost-turbomoottorilla ja kuusivaihteisella manuaalilla varustettu C-Max Compact.

Aiempi 1,6 antoi saman huipputehon samalla kierrosluvulla. Uudempi moottori tarjosi vääntöä 150 newtonin sijaan 170 ja huomattavasti matalimmilla ja laajemmilla kierrosalueella. Kun edellinen vaati 150 newtoniin 4000 kierrosta, tarjosi uusi 170 newtonia käyttöön jo alkaen 1400 kierroksesta. Sama vääntö jatkuu sinne, mistä aiempi vasta heräsi vääntämään. Tämä on syy, miksi uusi on parempi, taloudellisempi ja helpompi ajaa kuin vanha.

Edellisen yhdistetyn kulutuksen ja päästöjen lukemat olivat 6,6 litraa ja 154 grammaa kilometrille. Uusi tarjoaa 5,1 litraa ja 117 grammaa.

Saatavilla on kyllä myös isompi 1,5 Ecoboost 150 hevosvoimaisena, vain tämän kanssa saa nyt automaatin. Toki vaihtamisopastuksen kanssa manuaalin käyttökin on helppoa.

Maantiellä koeajetulla yhdistelmällä pärjää enemmän kuin erinomaisesti, taajamassa vieläkin paremmin.

akseliväli 2,648 m

omapaino 1493 kg

moottorin tilavuus 998 ccm

12 venttiiliä, turbo

suurin teho 92kW (125 hv) / 6000 kmin

suurin vääntö 170 Nm / 1400- kmin

kiihtyvyys 0-100 km/h 11,4 s

yhdistetty kulutus 5,1 l/100km

C02-päästöt 117 g/km

takuu 5 v. /  100 000 km

 

koeajettu auto

26 724 e +lisäv

 

C-Max alkaen

23 135 e

(1.0  100 hv Trend)