Julkaistu: 07.11.2017 13:22

Valomääräykset muuttuivat – parittomatkin lisävalot hyväksytään

  • Lähivaloja ei edelleenkään saa parantaa polttimotyyppiä vaihtamalla, 130- tai 150-prosenttiset halogeenipolttimot ovat ainoa laillinen tapa parantaa lähivalojen tehoa. Halogeenin tilalle asennetut ksenonit tai ledit ovat laittomia ja vastaantulijoita häikäiseviä.

Autojen valomääräykset muuttuivat 23.8.2017, nyt parittomatkin lisävalot hyväksytään.

Uusien määräysten mukaan auton keulalle saa nyt laittaa jo parittomiakin lisävaloja. Matalat ja leveät led-kaukovalaisimet ovat helpompia asentaa nykyautojen keulaan usein yksittäisinä tai parittomina. Sama koskee tietysti myös perinteisen pyöreämuotoisia valaisimia.

Samanaikaisesti palavien kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku saa kuitenkin olla enintään 100. Mikäli auton omista kaukovaloista löytyy referenssiluku 17,5 eli yhteensä 35, voivat lisäkaukovalot olla yhteensä 65 referenssiluvultaan. Sataa ei saa ylittää. Referenssiluku löytyy valaisimen lasista tai sen runkorakenteesta.

Samat määräykset koskevat myös halogeeni- tai ksenonvalaisimia.

Sanomattakin on selvää, ettei parantuneiden lisäkaukovalojen takia alkuperäisiä lähivaloja saa muuttaa halogeeneista ksenoneiksi tai ledeiksi, ellei koko systeemiä muuteta automaattista korkeussäätöä myöten tehokkaampien mukaisiksi.

Pelkkä polttimon vaihto ei riitä muuhun kuin vastaantulijoiden häikäisyyn. E-hyväksyntä pitää olla jokaisessa valaisimessa ja polttimossa.

Osaltaan helpottuneet valomääräykset johtuvat siitä, että lakimuutos siirtää määräysvaltaa liikenne- ja viestintäministeriöltä käytäntöä huomattavasti lähempänä olevalle Trafille. Näin poistuu osa EU:n kanssa päällekkäisiä valomääräyksiä, sallitaan sama käytäntö kuin muissakin maissa. Trafin mukaan voidaan maksimoida kaukovalojen valoteho asentamalla kahden lisävalon keskelle referenssiluvultaan erilainen valaisin niin, että yhteenlaskettu sata täyttyy.