Julkaistu: 07.11.2017 13:22

Golf Variant uudella 1,5 EVOlla

  • Uusin Golf Variant -sukupolvi on päämuodoiltaan lähes identtinen viisioviselle.
  • Ohjaamossa iso keskusnäyttö näyttää värilähetyksenä myös näkymät peruutettaessa.
  • Takana on uutta puskurin alla oleva diffuusori.

Pääosassa nyt esiteltävässä uutuudessa on tietysti täysin uusi moottori. 1,5-litrainen TSI-moottori on varustettu kahta sylinteriä lepuuttavalla tekniikalla.

Ensimmäistä kertaa kun tämän sylintereitä vuorottelevan moottorin esittelin, käytin vastaavana esimerkkinä kaverin vanhaa Corsaa, joka kosteina aamuina käy vain kahdella. En nyt viitsi toistaa vanhaa juttua. Tekniikka on edistynyt nyt siihen, että paitsi että kone pudottaa aika ajoin puolet sylintereistä pois niin nyt se sammuu kokonaan moottorijarrutuksen vaiheissa!

Kuskin nostaessa jalan kaasupolkimelta moottori sammuu, eikä edes vaihteisto haraa vastaan. Auto ikään kuin lähtee liukumaan alamäkeen tai punaisia liikennevaloja loistavaa risteyksen lähestyessä omalla painollaan. Tunne on vähän sama kuin jarruttaessa kesärenkailla lumikelillä!

Tässä auto toimii kuin hybridi, ainoa vaan ettei Golfia vie eteenpäin sähkövirta vaan pelkästään massaan kiinnittynyt liike. Kun kuski painaa taas kaasupoljinta moottori käynnistyy ja edetään polttomoottorilla.

Evo-moottorista on kaksi eri tehoversiota, koeajettu kesympi antaa 130 hevosvoimaa ja vääntöä 200 newtonia 1400 ja 4000 kierrosalueella. Yhdistetyksi kulutukseksi lupaillaan 4,8 litraa. Käytännössä siihen voi luottaakin, sikäli kevyesti auto rullasi.

Toinen vaihtoehto Evosta on tehokkaampi 150 hevosvoimainen, siihen tutustumme ehkä myöhemmin.

Oivallista varustelua

Golfeissa on nyt Comfortlinesta alkaen turvajärjestelmissä törmäyssuoja jalankulkijan tunnistuksella, mukautuva vakionopeussäädin, pysäköintitutkat edessä ja takana, peruutuskamera ja etäisyysvaroitin. Mukavuuspuolella on automaattinen kaksoisvyöhykeilmastointi, nahkaverhoiltu lämmitettävä monitoimiohjauspyörä ja sadetunnistin tuulilasinpyyhkijöissä.

Koeajetussa Highlinessa on vakiona isompi kahdeksantuumainen keskusnäyttö peruutuskameran värinäytöllä ja navigoinnilla.

Samoin siinä on vakiona täysin digitaalinen mittaristo. Se on mukautettavissa kuskin omien halujen mukaan kertomaan joko taloudellisen ajon lukemia tai navin pikaohjeita.

Keskellä oleva näyttö tarjoaa värilähetyksen peruutustapahtumasta. Lähetyksessä ei ole häiriöitä kansainvälisessä tv-kuvan lähetyksessä ellei ole ajanut kovin kuraista Kaukolantietä.

Lähtien hinta Golf Variantissa on vain 22 454 euroa, sillä saa tonnisella koneella olevan Trendlinen. Koeajettuun melkein huippumalliin tulee lisähintaa noin kymppitonni. Sillä saa kyllä mukaan aika paljon tavaraa, mukavuutta, automatiikkaa ja tehoakin juurikaan taloudellisuudesta tinkimättä.

akseliväli 2,637 m

omapaino 1 378 kg

moottorin tilavuus 1498 ccm

16 venttiiliä, turboahdin

suurin teho 96 kW (130 hv)/5000- kmin

suurin vääntö 200 Nm/1400 kmin

kiihtyvyys 0-100 km/h 11,4 s

yhdistetty kulutus 4,8 l/100km

C02-päästöt 110 g/km

takuu 2 v. ilman km-rajaa

 

koeajettu 1,5 TSI HL

32 203 e +lv

 

Golf Variant alk.

22 454 e

1,0 TSI Trendline