Julkaistu: 14.11.2017 13:25

Peugeot 308 uudistui

  • Peugeot 308 SW uudistui kevyesti ulkoisesti.
  •  Keulassa on uusi SUV-malleista tuttu ilme, leijona siirtyi konepelin päältä maskin keskelle.
  • 308 oli ensimmäinen malli, missä esiteltiin i-cockpitiksi kutsuttu kojetaulun ja ratin sabluuna, siinä mittareita katsotaan pienikehäisen ratin yläpuolitse, kätevää ja toimivaa.

308:n yksi ulkoinen muutos on polttoaineen täyttöaukon luukun muuttuminen suorakaiteen muotoiseksi aiemmasta pyöreästä. No, tällekin muutokselle on toiminnallinen peruste. Dieselien siirtyessä käyttämään Adblueta aiemman Eyloksen sijaan pitää polttoaineen täyttöaukon viereen mahtua oma täyttöaukko uudelle polttoaineen lisäaineelle.

Nyt vähän harhauduttiin, sillä koeajettu 308 SW on varustettu jo isommistakin malleista tutulla ihmemoottoriksi kutsutulla lukuisia palkintoja voittaneella Puretech 130:lla. Keula uudistui nyt samaan tyyliin kuin tuplanollamallit eli SUVit. Kromikoristeinen maski on korkeampi ja leijona pudotettiin konepelliltä maskin keskelle. Puskurissa olevat ilmanottoaukot ovat nyt isommat.

Perusmalli on Access, siinä on manuaalinen ilmastointi, sähkölasit edessä, ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö, ajotietokone, led-huomiovalot, vakionopeussäädin ja kuljettajan istuimen korkeussäätö. Koeajetussa Activessa on kaksialueinen automaatti-ilmastointi, sadetunnistin, pysäköintitutka takana, 9,7-tuumainen suomenkielinen monitoimikosketusnäyttö, nahkaratti, 16 tuuman aluvanteet, kahdeksan kaiutinta ja automaattiset ajovalot. Kohtuuhintaisilla varustepaketeilla voi edelleen kohentaa varustelua.

Huippukoneet ja tavaratilat

Edellisessä isommassa mallimuutoksessa farmarin akseliväliä kasvatettiin 11 senttiä viisioviseen ja takaylitykseen lisättiin 22 senttiä. Näin tavaratilaa on luokassaan huippulukemat 610 litraa ja takapenkit alas käännettynä 1 660 litraa. Ainoana kokoluokassaan tavaratilaan mahtuu iso koirankuljetushäkki yhtä aikaa viiden matkustajan kanssa. Aika iso täytyy kaupunkimaasturinkin olla, että samaan pystyy.

Koeajoautossa oli 1,2-litrainen kolmesylinterinen bensaturbomoottori. Tehoa saadaan 130 hevosvoimaa ja vääntöä 230 Newtonia, joka on käytettävissä jo 1750 kierroksesta. Vaihteisto on japanilaisyhteistyössä kehitetty perinteisestä momentinmuunnintyyppisestä automaattilaatikosta. Kilpaileviin kaksoiskytkinautomaatteihin verrattuna tämä voittaa liikkeellelähdön pehmeydessä sen, mitä se aavistuksenomaisesti häviää vaihteiden vaihdossa. Kaiken kaikkiaan yhteispeli moottorin ja laatikon välillä toimii erittäin hyvin.

Keskikulutukseksi luvataan 4,5 litraa ja vastaavat päästögrammat ovat 106. Moottoriksi on tarjolla myös sama kone 110 hevosvoimaisena ja kaksi tuttua 1,6-litraista turbodieseliä joko 100- tai 120 -hevosvoimaisina. Peugeot 308 SW on mukava ajettava kaikissa olosuhteissa. Euroopan johtavaksi autolehdeksi kutsuttu Auto Motor und Sport sai 308 SW dieselin kaikkien aikojen neljänneksi luotettavimmaksi. Ainoastaan takajarrulevyt ja -palat uusittiin ohjelmanmukaisten huoltojen ulkopuolisina töinä.

akseliväli 2,730 m

omapaino 1 440 kg

moottorin tilavuus 1 198 ccm

12 venttiiliä, turbo

suurin teho 96 kW (130 hv)/ 5500 kmin

suurin vääntö 230 Nm/ 1750 kmin

kiihtyvyys 0-100 km/h 10,0 s

yhdistetty kulutus 4,5 l/100km

C02-päästöt 106 g/km

takuu 3 v/  100 000km

 

koeajettu 308 SW Active PT 130 A

24 690 e + tk

 

308 SW alkaen

20 990 e + tk

Access PureTech 110