Julkaistu: 28.11.2017 13:35

Tammela tunnetaan huonosti – laadukkaalla asumisella iso merkitys imagossa

  • Tammelassa riittää kaunista järviluontoa

Tammelan tuoreen brändiselvityksen myötä ilmeni, että lähes 75 prosentilla haastatelluista ei ole tietoa tai mielikuvaa Tammelasta.

– Se oli kylmä yllätys, mutta olen siitä toisaalta onnellinenkin. Nyt kukaan ei enää pääse sanomaan, että Tammela tiedetään ja tunnetaan – upeasta luonnostaan varsinkin. Illuusio mureni, kunnanjohtaja Kalle Larsson toteaa.

Vaikka brändiä aletaan nyt rakentaa luonto edellä, luonto sinänsä ei tuo kuntaan uusia asukkaita tai yrityksiä. Larsson kertoo lukeneensa paljon tutkimustietoa siitä, minkälaiset asiat vaikuttavat ihmisten muuttopäätöksiin.

– Tutkimuksista ilmenee, että yhä useampi haluaa asua urbaanissa ympäristössä ja onnistujia ovat kunnat, jotka ovat pystyneet uudistumaan ja panostamaan kuntakeskuksien viihtyisyyteen ja asuntotarjontaan. Kaupungistuminen kiihtyy entisestään, eikä omakotitontti ole enää ykkösprioriteetti, mutta meillä ajatellaan vielä toisin.

Omakotitontteja Tammelassa riittääkin kolmenkymmenen vuoden tarpeisiin.

– Huomattavasti tärkeämpää olisi, että joka vuosi nousisi kerrostalo ja mielellään rivitalojakin. Nyt meillä on kerrostalohanke valitusten alla, vaikka pitäisi olla iso riemu, että ulkopuolinen yrittäjä tulee rakentamaan meille kerrostalon. Mutta ei. Tämä on kunnan kehittämisen kannalta erittäin murheellinen asia.

Larsson katsoo koko seutukunnankin jarruttavan myönteistä kehitystä.

– Kuntakeskusten viihtyvyydestä ja asumistarjonnasta ei ole missään oikeasti huolehdittu.

Mainetta ei voi ostaa

Kunnassa tehdään jatkuvasti statistiikkaa ja analyyseja kunnan medianäkyvyydestä.

– Seuratuimpia ovat kunnan Facebook sekä omat Facebook-sivuni ja Twitter-tilini. Kesällä pr-sissit tekivät todella hyvää työtä, mutta heidän lähtönsä jälkeen Tammelan mediaseuranta hiljeni selvästi, Kalle Larsson harmittelee.

Larsson on jo muutaman vuoden ajan puhunut siitä, että kunta tarvitsisi vähintään puolipäiväisen ammattilaisen viestijäksi.

– Toistaiseksi en ole saanut asialle kaikupohjaa, kun vasta-argumenttina on raha.

Vielä paljon pitempään Larsson on kuntien keskuudessa puhunut siitä, kuinka merkityksellinen on kunnan brändi.

– Harva kunta ymmärtää sitä vieläkään. Hyvää mainetta ei voi ostaa mainostoimistosta, vaan se ansaitaan teoilla, ja asiakaskohtaamisilla on valtavan suuri merkitys.

Luonto on positiivinen haaste

Tammelan brändiselvityksessä ykkösasiaksi nousi luonto.

– Ei se mitenkään yllättävää ollut, mutta positiivinen haaste meille. Brändin rakentaminen luonnon varaan ei ole ihan helppo tehtävä, ja siksi pitääkin pystyä hyvin oivaltamaan, miten luontoa hyödynnetään markkinoinnissa ja näkyvyydessä, Kalle Larsson pohtii.

Kunnassa on jo käyty keskusteluja alustavista aihioista.

– Viimeistään vuodenvaihteen aikaan kerään paikalliset luontoyrittäjät saman pöydän ääreen. Vielä minulla ei ole riittävän kattavaa tietoa kaikista aidosti luontomatkailun parissa toimivista, mutta haluan tavata heidät kaikki ja miettiä heidän kanssaan, mitä voimme tehdä yhdessä.

Somekanavilla on tarkoitus esitellä korkeatasoista kuvamateriaalia, jota kunta on hankkinut tämän vuoden aikana.

– Ensi vuoden alussa brändiä rakennetaan fiiliskuvilla ehkä Instagramissa. Lisäksi ensi vuonna on tarkoitus järjestää valokuvauskilpailu Ihminen luonnossa -teemalla. Osallistamme kuntalaisia ja muita seudulla liikkuvia kuvaajia luomaan brändiä. Kilpailussa on yleinen ja nuorten sarja ja vuodenajoittain valitaan aina kolme parasta kuvaa, joille etsitään hyvä kanava. Yleisö äänestää raadin valitsemista kuvista mieleistään, ja ensi vuoden lopulla valitaan Tammelan vuoden luontokuva

Lisäksi Larsson käy jo alustavaa neuvottelua bloggareiden kanssa.

– Etsimme ihmistä tai ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita kirjoittamaan Tammelasta ja luonnosta.

Kunnanjohtaja laittaa myös itsensä peliin ensi vuonna.

– Paine kasvaa jatkuvasti. Koska liikun paljon luonnossa, valokuvaan ja olen somessa aktiivinen, ihmiset ovat sitä mieltä, että minunkin pitäisi tuottaa Tammelasta kuvamateriaalia. Meriselitykseni loppuivat, joten suostuin, kun työnantajakin tulee vastaan. Voin liikkua vaikka yöllä kuvaamassa tammelalaista luontoa ja jatkaa sitten normaalisti työpäivää.