Julkaistu: 05.12.2017 13:21

Uusi X-Trail on odotettu diesel-neliveto-automaatti

  • Isomman luokan kaupunkimaasturi Nissan X-Trail sai odotetun neliveto-dieselin automaattivaihteistolla.
  • Ohjaamossa on toimiva Nissan Connect-järjestelmä peruutuskameroineen ja 360 asteen kameranäyttöineen.
  • X-Trailiin mahtuu iso koirankuljetushäkki ja keskipenkki on silti käytettävissä. Tavaratilaa on parhaimmillaan 1982 litraa.

Ison kaupunkimaasturin hankkiva ostaja valitsee mielellään dieselmoottorin ja nelivedon, huomattavasti useammin kuin pienemmän crossoverin ostaja.

Automaattivaihteiston osuus kasvaa myydyistä autoista kohisten ja se löytyy tässäkin tapauksessa hyvin usein toivomuslistalta. Niinpä autossa yhdistyvät taloudellisuus, käytännöllisyys ja mukavuus hyvällä tavalla, ainakin enemmän ajavalle. Koeajettu Nissan X-Trail täyttää kaikki edellä luetellut kriteerit.

Kaksilitrainen turbodiesel on nykyaikainen ja täyttää – anteeksi, alittaa – vaativimmatkin Euro 6b -päästörajoitukset. 177 hevosvoimaa ja 380 newtonin vääntö ovat käytettävissä ajamisen kannalta helpoilla kierrosalueilla. Tosin XTronic -automaattivaihteisto huolehtii oikeasta välityssuhteesta portaattomasti, kuskin ei tarvitse kierroksia tarkkailla. Portaattomasti toimiva laatikko vähän peittää voiman tunteen. Täysillä kiihdyttäessäkin se toimii niin tasaisesti, että ellei pidä silmällä nopeusmittaria ei tiedä auton nopeuden kasvua.

Tähän vaikuttaa myös neliveto. Koeajon alkuajaksi osui Tammelan kulmien tämän talvikauden neljäs ensilumi. Siinä pääsi leikkimään ja kokeilemaan nelivedon toimintaa sille vaativissa oloissa. Ei vikuroi lähdöissä, jos mutkassa rajusti kiihdyttää, asettuu auto vakaalta tuntuvaan lievään peräluistoon ja ajovakaudenhallinta toimii hienovaraisesti ohjaillen. Sama tuntuma oli seuraavan päivän mutaisella Kaukolantielläkin.

Tilat ja varustelu

Tämän sukupolven X-Trailin akseliväli kasvoi kahdeksan sentillä, tilaa riittääkin ihan hyvin. Koeajettu auto oli seitsemänpaikkainen, takimmaiset istuimet alas taitettuna tavaratilan pohja on tasainen.

Tilaa on 445 litraa, kun sitä ilman penkkejä on 55 litraa enemmän. Keskipenkit ovat pituussuunnassa säädettävissä ja se auttaa tavaratilan käyttöä. Lisäksi ne voi taittaa alas 40-20-40 -suhteessa. Tilaa on parhaimmillaan 1982 litraa. Jarrullisen perävaunu suurin paino on tässä 1650 kiloa, manuaalilla 2000 kiloa.

Koeajettu auto oli huippuvarusteltu Tekna. Siinä on vakiona älykäs pysäköintiavustin kameroineen, kuolleen kulman varoitin, liikkuvien kohteiden- ja kuljettajan vireystilantunnistusjärjestelmä, liikennemerkkitunnistin, nahkaverhoilu, istuinlämmitys edessä ja takana, älykäs hätäjarrutus jalankulkijoiden tunnistuksella, kaistavahti, sähkötoiminen takaluukku ja avaimeton lukitusjärjestelmä.

Tämän huippumallin hinta on vähän yli 50 000 euron, halvin X-Trail maksaa 31 591 euroa.

Vahva ja vääntävä diesel yhdistettynä nelivetoon ja vaivattomaan automaattiin, 21 sentin maavara ja runsas varustelu tarjoavat toimivan yhdistelmän hankaliinkin olosuhteisiin.

akseliväli 2,705 m

omapaino 1720 kg

moottorin tilavuus 1 995 ccm

16 venttiiliä, ahdin

suurin teho 130 kW (177 hv) / 3750 kmin

suurin vääntö 380Nm / 2000- kmin

kiihtyvyys 0-100 km/h 10,0 s

yhdistetty kulutus 6,1 l /100km

C02-päästöt 162 g/km

takuu 3 v. / 100 000 km

 

koeajettu dCI 177 Tekna

50 490 e + tk+ lv

 

X-Trail alkaen

31 591 e +tk

(DIG-T 163 Visia)