Julkaistu: 19.12.2017 13:18

C-HR tuo Premiumin keskikokoisiin

  • Toyotan C-HR on keskiluokan kaupunkimaasturi, nyt koeajossa hybridi huippuvarusteilla. Saa muuten pistää vetokoukun ja siihen 725 kilon perävaunukuorman.
  • Ohjaamossa on selkeää ja helppokäyttöistä.
  • Konehuoneessa on jo perinteiseksi luokiteltavaa Toyotan hybriditekniikkaa. Tällä kertaa oransseja kaapeleita ei ole näkösällä.

Ei ole enää harvinaista, että uuden auton ostaja päätyy hybridiin. Toyotan Forssan-liikkeen tämän vuoden myydyistä uusista henkilöautoista jo 60 prosenttia on ollut hybridejä. Eli kansa on oppinut hybridin käytön ja unohtanut ennakkoluulot. Akkujakaan ei pelätä, kun Toyota antaa 10 vuoden / 350 000 km -akkuturvan.

Kuten jo monesti aiemminkin olen kertonut, käytössä hybridiä ei tarvitse erikseen ajatella. Sitä voi ajaa ihan kuin normaalia automaattivaihteista autoa. Hybridissähän on aina puolellaan automaatin etu.

Korjattakoon tässä nyt yksi aiemmin kerrottu väärä tieto. Toyota-hybrideissä ei ole CVT-automaattivaihteistolaatikkoa. Niissä kaikki voima välittyy vetäviin pyöriin sähköisen voimanjakolaitteen kautta, joka toimii portaattomasti kuten se mainittu CVT. Tämän opin Forssan Autoteknisen yhdistyksen Toyota Hybridi -tutustumisillassa.

Hybridien kulutuslukemat ovat mairittelevat, C-HR:n tapauksessa yhdistetyksi kulutukseksi luvataan 3,9 litraa satasella. Mittaus sisältää yhdistelmän erilaisissa ajotilanteissa olevia kulutuksia.

Tuttavapiiriin kuuluva myynnin ammattilainen ajaa paljon maantieajoa ja hänen C-HR Hybridinsä kulutukset olivat räyhäkkäällä rengaskoollakin 4,8-5,0 litran vaiheilla. Taajamissa meni 3,8-4,0 litraa. Eli aika realistisia ovat lupaukset.

Jos ajamista eivät ohjaa tiukat aikataulut, ja oppii säästöniksit, pääsee melkein hajulla. Tuttava vaihtoi hiljattain työpaikkaa. Työsuhdeauto vaihtui menevän näköiseen Lexukseen, mutta hybriditekniikkaa hän ei hylännyt.

Hyvin varusteltu

CH-R:ssä Premiumin varustelu on hyvä, eikä varusteisiin juuri mitään jää kaipaamaan. Vakiona on nahkaverhous, ratin lämmitys, peruutuskamerat värinäytöllä, kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi, automaattiset kaukovalot, kaistavahti ohjausavustimella, adaptiivinen vakionopeussäädin, led-päiväajovalot ja Safety sense -turvallisuusjärjestelmä automaattisine Pre-Collision-hätäjarrutustoimintoineen ja jalankulkijan tunnistimin.

Monet näistä luetelluista varusteista kuuluvat jo muihinkin versioihin, mutta Premiumin varustelun kruunaavat siniset tunnelmavalaistukset ohjaamossa ja älykäs pysäköintiavustin. Lisävarusteiksi oli vielä valittu tehokkaat led-valot ja paremman infokeskuksen ja JBL Premium -audiokeskuksen sisältävät paketit.

Tavaratilaa on 377 litraa, mikä on hyvää tasoa kokoluokassa. Istuinten säädöt toimivat kaiken kokoisilla, käyttö on selkeää ja äänimaailma on miellyttävä. Ajo-ominaisuudetkin ovat kunnossa. Kun ulkonäkö on modernin puhutteleva ja auto väritykseltäänkin yksilöllistettävissä, voi myyntilukujen ennustaa olevan kasvusuunnassa.

akseliväli 2,700 m

omapaino 1 460 kg

moottorin tilavuus 1 798 ccm

16 venttiiliä

suurin teho 90 kW (122 hv)/5200 kmin

suurin vääntö 142 Nm/3600 kmin

Sähkömoottori

suurin teho 53 kW (82 hv)

suurin vääntö 163 Nm

kiihtyvyys 0-100 km/h 11,0 s

yhdistetty kulutus 3,9 l/100km

C02-päästöt 87 g/km

takuu 3 v./ 100 000 km

hybridilaitteisto 5 v/ 100 000 km

 

koeajettu Hybrid Premium

34 480 e + tk + lv

 

C-HR alkaen

27 208 e + tk

1.2T Active

Julkaistu: 17.04.2018 12:31
Multiple images

Sportvanin keula näyttää nyt enemmän samalta kuin muissakin uusimmissa Volkswageneissa. Erityisesti led-valopaketin myötä keula on uudistunut. Noin tonnin hintaisella paketilla Comfortlineen saa siis näköä kahdessakin mielessä.