Julkaistu: 09.01.2018 13:20

Töpseli-Hybrid Golf on vähän toisinajattelija

  • Golf GTE ei äkkinäiselle kerro olevansa töpselistä ladattava hybridi. Tehotkaan eivät ole mistään säästöpossusta.
  • Ohjaamossa GTE eroaa GTIstä lähinnä vaihteenvalitsimesta puuttuvana golfpallona.
  • Huurteiset ja lumiset pakoputkenpäät todistavat, että itsenäisyyspäivän ajelut sujuivat pelkällä töpselisähköllä.

Itsenäisyyspäivän pikkupakkasiin ja lumisiin teihin osunut koeajo todisti varsin vahvasti Volkswagenin perusasetuksen toimivaksi.

Siinä missä moni töpselisähköllä ladattava auto ensin käynnistää polttomoottorin lämmittämään sisätiloja, lähtee Golf heti tyhjentämään akkuja. Pidän tätä lähtökohtaa hyvänä, miksipä muuten olisi hankittu ladattava hybridi kuin hyötyäkseen ladatusta sähköstä.

Eikä sen ole väliä vaikka sähköllä ajomatka lyhenisikin, jos saa hyödynnettyä latauksen täysimääräisesti. Eikä varsinkaan jos matka riittää päivittäiseen tai yhdensuuntaiseen työ- tai asiointimatkaan. Toki kuski voi halutessaan valita tavanomaisenkin hybridiasetuksen napin painalluksella.

Golf GTE lämmittää autoa sähköllä surutta eikä erotu mitenkään muista autoista, pilkkihaalariin ei tarvitse panostaa.

Sähköllä toimintamatkaksi luvataan hyvissä olosuhteissa 50 kilometriä, mikä tuntui pikkupakkasillakin alakanttiin luvatulta. Kokonaistoimintamatkaksi ennustetaan 883 kilometriä. Autossahan on 40 litran bensasäiliö akkujen lisäksi. Yhdistetyn kulutuksen luvataan olevan 1,7 litraa bensaa satasella ja vastaavat päästöt 38 grammaa sataselle hiilidioksidia. Sähkön yhdistetyksi kulutukseksi kerrotaan 11,50 kilowattituntia sataselle. Sitä ei nyt kerrottu kuinka tämä sähkön siirtomaksu tässä nyt vaikuttaa! Ehkei se näy kulutuslukemissa.

Nimensä mukaan GTE on varsinainen vauhtihirmu näin haluttaessa. Kiihtyvyys 0-100 km/h on 4,9 sekuntia täysillä akuilla ja pelkällä bensakoneella 7,6 sekuntia. DSG-automaatti tuskin yhtään venyttää aikaa. Huippunopeuttakin luvataan 102 km/h enemmän kuin Suomessa saa yleisillä teillä ajaa.

Polttomoottori on 1.4 TSI 150-hevosvoimaisena ja 250 newtonin väännöllä. Sähkömoottorista luvataan lyhytaikainen 350 newtonin yhteisvääntömomentti. Lataukseen menee tavallisesta pistorasiasta (16 ampeerin sulakkeet) 100 prosenttiin 3 h 45 min ja voimavirtapistokkeesta 2 h 25 min. Ajon aikanahan auto lataa akkuja niin tasaisesta ajosta kuin jarrutuksista ja moottorijarrutuksista ja toimii, kuten normaali hybridi tapaa toimia.

Saako laittaa vetokoukun?

Moni vierastaa hybridejä siksi, että eihän niihin saa edes vetokoukkua laittaa. Se on mennyttä aikaa, ja nykyään sallitaan auton hyödyntäminen vetojuhtanakin. GTE saa vetää normaalia 750 kilon jarrutonta perävaunumassaa, jarrullisena 1500 kiloista. Voima tiehen välittyy etupyörien kautta kuusivaihteisen DSG- kaksoiskytkin-automaatin kautta.

Keskusnäytöltä voi seurata miten, mistä ja minne energia liikkuu. GTE on varusteltu kuin GTI ohjaamossa ruutupenkkejä myöten, vaihteenvalitsimesta tietysti puuttuu golfpallo-nuppi.

Uskon, että nämä plug-in hybridit ovat lähitulevaisuudessa ne autot, jotka hyödyntävät jatkuvasti kehittyvää latausasemaverkostoa. Golf GTE on varsin pätevä esimerkki lajissaan.

akseliväli 2,637 m

omapaino 1 615 kg

moottorin tilavuus 1395 ccm

16 venttiiliä, turboahdin

suurin teho 150 kW (204 hv)/5000- kmin

suurin vääntö 250 Nm/2000–3500 kmin

Sähkömoottori vääntö maks 350 Nm

kiihtyvyys 0-100 km/h 4,9 - 7,6 s

yhdistetty kulutus 1,7 l/100km

C02-päästöt 38 g/km

takuu 2 v. ilman km-rajaa

8 v / 160 000 km akuille

 

koeajettu GTE PHEV DSG

41 766 e +tk+lv