Julkaistu: 13.02.2018 13:49

Mitsubishi Eclipse Cross on maukas kaupunkimaasturi-coupé

  • Mitsubishi Eclipse Cross on keskikastin katumaastureita, coupémaisella tyylillä.
  • Hallintalaitteet ovat helppokäyttöiset ja selkeät, ajotietokoneen käsittelyyn on vaihtoehtona keskikonsolin kännykän näköisellä kosketusnäytöllä.
  • Tavaratilaa on vauhdikkaan muotoisessa autossa 341 litraa ja takapenkit etummaisessa asennossa 450 litraa, matalaksi laskettuna vielä lisää.

Kaupunkimaasturien ja crossoverien luokka on, kuten on jo monesti tullut todettua, jatkuvasti vahvimmin kasvava malliluokka. Kilpailu on tietysti kovaa ja tyrkylle pitää laittaa kaikkia mieltymyksiä houkuttelevia malleja.

Eclipse Cross hamuaa osaansa coupémallisten kaupunkimaasturien myynnistä. Takaosan muotoilussa on kaksiosaisine takalaseineen jo muissakin japanilaismalleissa nähtyjä ratkaisuja.

Eclipse on kuusi senttiä pidempi kuin ASX ja 30 senttiä lyhempi kuin Outlander. Akseliväli on kaikissa sama 2670 milliä. Kuten jo tulikin mainittua se on luokkansa nimikkoautoa kymmenisen senttiä korkeampi. Nämä mitat ja vahvasti luiska perä tekevät Eclipse Crossista vaikuttavan näköisen. Voisi jopa sanoa, että se on kokoaan kalliimman näköinen, no nyt se jo tulikin sanottua.

Hinnaltaan halvin malli Inform manuaalisella kuusilovisella vaihteistolla lähtee 28 500 eurosta, koeajettu CVT-automaattinen Invite on nelisen tonnia kalliimpi. Kyseessä on etuvetoiset mallit. Nelivetoinen Invite on taas vastaavasti noin nelisen tonnia kalliimpi.

Korimallista huolimatta Eclipse Crossissa on tila-automaista muunneltavuutta ja kohtalaisen hyvät tavaratilat. Takapenkki säätyy pituussuunnassa parisen kymmentä senttiä ja näin saadaan maksimoitua kulloinkin tarvittava tila tavaroiden tai henkilöiden välillä. Tavaratilaa on 341 litraa, kun takaistuin on takimmaisessa asennossa, parhaimmillaan sitten noin 450 litraa. Takaistuin kaadettuna sitten lisää.

Kaksi konevaihtoehtoa

Alkuun Eclipse Cross on saatavissa vain 1,5-litraisella bensaturbolla varustettuna. Nelisylinterinen bensaturbo antaa tehoa 120 kilowatttia eli 163 hevosvoimaa 5 500 kierroksella. Vääntöä kone tarjoilee 250 newtonia mukavan laajalla 1 800–4 500-kierrosalueella.

Koeajossa olleella periaatteessa portaattomasti välitetyssä CVT-automaattivaihteistolla ei tullut tuntumaa väännön määrästä, laatikko kun saa aina parhaat esille koneesta. Ihan tiukin taloudellisuus edellä ei olla menty, yhdistetty kulutus on 6,7 litraa ja päästöt 154 grammaa. Voima on läsnä ja automaatti on mukava.

Diesel ja siihen liitetty perinteinen momentinmuunnintyyppinen kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto tulee vähän myöhemmin.

Ajossa E.C. on kunnossa, kuski saa mieleisensä ajoasennon, edessä MacPherson-joustintuet ja takana multilink-järjestelmä kallistuksenvaimentimineen tekevät ajosta nautittavaa.

Varustelu on myös kunnossa ja Mitsubishi Eclipse Cross tarjoaa näyttävän ja sujuvan vaihtoehdon kaupunkimaasturia havittelevalle.

akseliväli 2,670 m

omapaino 1 460 kg

moottorin tilavuus 1 499 ccm

16 venttiiliä

suurin teho 120 kW (163 hv) / 5500 kmin

suurin vääntö 250 Nm / 1800- kmin

kiihtyvyys 0-100 km/h 9,3 s

yhdistetty kulutus 6,7 l / 100km

C02-päästöt 154 g / km

takuu 5 v. / 150 000 km

 

koeajettu 1.5 Invite+

32 490 e + tk

 

Eclipse Cross alkaen

28 490 e +tk

(1.5 Inform)