Julkaistu: 06.03.2018 13:27

Kian Gran Turismo vakuuttaa

  • Uusi Kia Stinger on hienosti muotoiltu aito Gran Turismo. Kääntää päät liikenteessä ja kestää katseet. Se antaa ajonautintoa ja on yhtä aikaa käytännöllinen.
  • Ohjaamossa on selkeätä ja ylellistä. 
  • Takapääkin kestää katseen, muotoilu on eurooppalaista kuten suunnittelukin.

Kialla on monipuolinen mallisto ja myynti on lähtenyt hyvään laukkaan. Lähinnä Kia kyllä tunnetaan edullisista malleista ja tietysti pitkästä seitsemän vuoden takuustaan. Sikäli istuminen tai lähes laskeutuminen uuden ison GT- eli Gran Turismon eli matkailuauton ohjaamoon tarjoaa vähän ristiriitaisen lähtötuntuman.

No kun ajoasento tuli kuntoon vaivattomasti ja liikkeelle lähdetään lipuen, alkaa Stinger vakuuttaa. Reijitetyt nahkaistuimet ovat lämmitettävissä ja tuuletettavissa, musta alcantara kattoverhous näyttää hyvältä sekin. Ohjaamossa on kaikki paikallaan, mitään kovin kummallista ei ole yritetty, mittarit ovat analogisia, keskellä on iso kosketusnäyttö ja etuistuinten välissä massiivinen alumiinipintainen keskikonsoli. Käyttö on helppoa ja auto neuvoo koko ajan, jos vaikka unohtaa painaa vaihteenvalitsimen lukitusnappia.

Pienen totuttelun jälkeen alkaa jo lukea auton käytöstä. Jousitus ei ole kivirekimäisen kova, Kartanonkadun voi vetää rajoitusnopeutta ilman riskiä hampaiden paikkojen irtoamisesta. Auto kääntyy mutkiin nautittavalla tavalla. Neliveto sallii alkuun pienen takapyöräluisun, asettuu sitten tasaisesti kaartamaan (tämä tehtiin suljetulla alueella). Autosta näkee hyvin, hyvät peilit ja peruutuskamera auttavat takasuuntaan mentäessä. 360-näkymästä on hyötyä myös talliin ajettaessa.

Ajo-ominaisuudet ovat hyvät, alusta toimii hienosti ja neliveto poistaa vikuroinnit. Ajomoodi on vaihdettavissa smart-, eco-, comfort-. sport- ja sport plus vaihtoehdoilla. Perusasetus on comfort, valittu moodi vahvistaa auton käytöstä haluttuun suuntaan. Sport plussalla poistuvat käytöstä luiston- ja ajonvakautusjärjestelmätkin. Yksi hauska varuste on active engine sound -valinta, vahvimmillaan se saa nelisylinterisen dieselin kuulostamaan ohjaamossa lähes veekasilta.

Stinger herättää kaikkien huomiota, se on niin näyttävä ja hienosti muotoiltu auto. Kia sanookin, että Stinger on Frankfurtissa suunniteltu ja Nϋrburgringillä viimeistelty.

Kolme moottorivaihtoehtoa

Stingerin mallisto tuntee kolme moottorivaihtoehtoa, nelisylinterisen kaksilitraisen bensaturbon 255-hevosvoimaisena ja koeajetun 200-hevosvoimaisen 2,2 litran turbodieselin. Vaihteistona on aina kahdeksan pykäläinen Kian oma momentinmuunnintyyppinen automaattilaatikko. Bensanelikon saa vain takavetoisena. Huipulle saa 3,3 litran bensa V6 -koneen 370 hevosvoimaisena, se on aina AWD ja GT. Palataan siihen koeajon merkeissä kesäisimmillä keleillä. Tämä dieselkin kiihtyy 7,6 sekunnissa nollasta sataan, päästöt vain 169 grammaa.

Lähtöhinta on koeajetulla dieselillä ja takavedolla oleva Business premium 49 990 euron hintaan. Koeajetun Gt-linen hinta on 58 990, mutta lisävarusteet veroineen nostavat summan 68 185 euroon. Kilpailijoihin verrattuna Stingeristä uupuu joitain tekijöitä, mutta on se niin pätevä paketti, että säästyneillä kymppitonneilla voi tehdä jotain muuta. Ja se seitsemän vuoden takuu.

akseliväli 2,905 m

omapaino 1 850 kg

moottorin tilavuus 2 199 ccm

16 venttiiliä, suorasuihkutus, ahdin

suurin teho 147 kW (200 hv)/3800 kmin

suurin vääntö 441 Nm/1750- kmin

kiihtyvyys 0-100 km/h 7,6 s

yhdistetty kulutus 6,4 l/100km

C02-päästöt 169 g/km

takuu 7 v./ 150 000 km

 

koeajettu 2,2 CRDi AWD AT GT-line

58 990 e + tk+lisäv

 

Stinger alk

49 990 e +tk

2,2 CRDi RWD AT BP