Julkaistu: 27.03.2018 12:52

Seat Leon kulkee kaasulla ympäristöystävällisesti

  • Seat Leon ST ei ulkoisesti kerro siitä, että mennään ympäristöystävällisellä biokaasulla.
  • Navi kertoo lähimmät kaasutankkausasemat ja haluttaessa ohjaa suoraan tankkaukseen. Bensallahan voi joka tapauksessa jatkaa matkaa lähes 700 kilometriä.
  • Kaasusäiliöt ottavat sadan litran verran tilaa lattian alta, mutta 482 litraa on vielä ihan hyvä lukema.

Kun Seat Leon ST:n kaasusäilön laittaa täyteen vaikka Forssan Envorin biokaasuasemalta täkäläisten ruoantähteistä jalostettua biokaasua, ajaa sillä 330 kilometriä. Jos myös bensatankki on täynnä, ajaa sillä kaasun loputtua vielä liki 700 kilometriä.

Kuljettaja huomaa sen, että ajetaan kaasulla, ainoastaan mittaristossa palavasta cng-merkkivalosta. Kun kaasu käy vähiin, auto ilmoittaa, että on aika tankata kaasua, ja tarjoaa navigaattorin kautta mahdollisuuden hakea lähin tankkauspaikka.

Kotikulmilla ensimmäinen paikka oli 14 kilometrin päässä oleva Envorin kaasuasema. Muita vaihtoehtoja oli lähikaupungeissa. Envorille houkuttelee esimerkiksi tankkaa 79 eurolla kuukaudessa, aja minkä ehdit -tarjous. Kaasuautot ovatkin lisääntyneet kiitettävästi Forssan seudulla. Biokaasun hiilidioksidipäästöt ovat vielä maakaasua pienemmät ja sehän valmistetaan täysin eloperäisiä jätteitä hyödyntämällä. Se on siis jo kertaalleen pureksittua energiaa.

Mikäli kuski ei halua lähteä navin ohjaamana hakemaan kaasutankkauspaikkaa, voi hän jatkaa matkaansa automaattisesti bensalla ja siirtää kaasutankkauksen sopivampaan ajankohtaan tai paikkaan. Keskikulutus kaasulla on 3,6 kg/100 km ja bensalla 5, l / 100 km, päästöt 96 g / km. Romutuskorvaus on tähän autoon siis 2500 euroa.

Ajossa polttoaineella ei ole mitään eroa, 1,4 turbomoottori antaa kummallakin 110 hevosvoimaa ja mukavan 200 newtonin väännön. DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto toimii koneen kanssa hyvin yhteen. Tallella on myös aiemmin bensakäyttöisenä TSI-tunnuksella tunnetun moottorin hiljainen käyntiääni.

Hyvät varusteet

Koeajetussa Style Business -mallissa on vakiona DSG-automaattivaihteisto, navigointijärjestelmä kahdeksan tuuman kosketusvärinäytöllä, led-ajovalot highway-toiminnolla, led-päiväajovalot, metalliväri, pysäköintitutkat edessä ja takana, automaatti-ilmastointi, aluvanteet, sade- ja valotunnistin, nahkaverhoiltu monitoimiratti ja kattokaiteet.

Lisävarustteksi oli vielä valittu vakionopeussäätimeen mukautuva toiminta 380 euron hintaan. Kokonaishinta on vajaat pari tonnia vastaavaa Styleä kalliimpi, mutta varusteiltaan runsaampi.

Tavaratilaa ST tarjoaa TGInä 482 litraa, 15 kilon kaasusäiliöt vievät alemman lattiatason osalta tilaa, mutta jäljelle jäävä määräkin on ihan hyvä. Takaselkänojat kaadettuna tilaa on 1370 litraa.

Seat Leon kaasukäyttöisenä soveltuu useimman autonkäyttäjän tarpeisiin ja tarjoaa tällä seutukunnalla biokaasukäyttöisenä ekstraympäristöystävällisyys -edun. Takuukin on nyt viisi vuotta tai 100 000 kilometriä.

Avainluvut

akseliväli 2,636 m

omapaino 1 421 kg

moottorin tilavuus 1395 ccm

16 venttiiliä, ahdin

suurin teho 81 kW (110 hv) / 4800- kmin

suurin vääntö 200 Nm / 2000- kmin

kiihtyvyys 0-100 km/h 11,0 s

yhdistetty kulutus 3,6 kg / 100km

C02-päästöt 96 g/km

takuu 5 v./ 100 000 km

 

koeajettu ST 1.4 TGI Style B

25 742 e + tk +lv

 

ST 1.4 TGI alkaen

22 601 e

ST 1.4 TGI Style

Julkaistu: 17.04.2018 12:31
Multiple images

Sportvanin keula näyttää nyt enemmän samalta kuin muissakin uusimmissa Volkswageneissa. Erityisesti led-valopaketin myötä keula on uudistunut. Noin tonnin hintaisella paketilla Comfortlineen saa siis näköä kahdessakin mielessä.