Julkaistu: 10.04.2018 14:30

Huhut dieselin kuolemasta liioiteltuja

  • Myyntipäällikkö Jouni Lounas suosittelee isoa autoa tarvitsevalle dieseliä.

Forssan Laatuauto oy:n myyntipäällikkö Jouni Lounas kertoo, että viime vuonna koko valtakunnassa kolmasosa uusista rekisteröinneistä koski dieselautoja.

– Kuluvana vuonna dieselien osuus rekisteröinneistä on tähän mennessä 25 prosenttia. Elokuun loppuun saakka voimassa oleva romutuspalkkio kuitenkin vääristää tilastoja, sillä se ohjaa kysyntää pieniin bensa-autoihin. Ehkä lukemat ovat toisenlaiset puolen vuoden kuluttua, Lounas pohtii.

Englannissa halutaan lopettaa dieselautojen myynti.

– Siellä on iso dieselien mustamaalaus menossa, mutta näen sen niin, että asia koskisi vanhoja dieseleitä.

Ruotsissa puhutaan vakavasti dieselien asettamisesta käyttökieltoon suurissa kaupungeissa.

– Meillä kun ei joukkoliikenne kovin hyvin toimi, vastaava määräys tarkoittaisi sitä, että pitäisi maaseudulta ensin lähteä matkaan dieselillä ja vaihtaa se sähköautoon Tampereen rajalla. Henkilökohtaisesti en usko mustavalkoisuuteen, ja maailmahan on täynnä vaihtoehtoisia polttoaineita.

Lounas ei juuri ole bensapakettiautoja myynyt saati nähnyt bensarekkaa.

– Kuinkahan paljon mahtaisi maidon hinta nousta, jos jakelu tapahtuisi bensa-autoilla.

Eniten maaseudulla

Dieselin maailman Jouni Lounas ei usko olevan loppumassa.

– Esimerkiksi Volkswagen jatkaa voimakkaasti dieselin kehittämistä pienentääkseen päästöjä, Lounas kertoo.

Hintaero bensiinin ja dieselin välillä on viime vuosina tuntuvasti kaventunut.

– Mutta se ero tuntuu, jos ajaa työkseen puoli miljoonaa kilometriä vuodessa. Vaivattomuus ja kulutusero puoltavat dieselin hankintaa.

Dieselin peruskäyttäjä on ajanut dieselillä keskimäärin kolmenkymmenen vuoden ajan. Eniten dieselautot ovat käytössä maaseudulla ja ammattiautoilijoilla.

– Pieni bensa-auto puoltaa paikkaansa kaupungeissa, jos autolla ei aja kuin muutaman kilometrin päivässä. Sitten puhutaan ihan eri asioista, jos autolla pitää vaikkapa hinata venettä tai muuta raskasta lastia pitkiä matkoja. Ei se pyhällä hengellä kulje. Jos tarvitsee ison auton, dieselin valinta on järkevää.

Valtion lypsylehmä

Auton valinnassa painavat tänä päivänä ajomukavuus ja ympäristöarvot.

– Ympäristöystävällisyys on hyvä syy perustella vaimolle auton vaihtamista uudempaan. Kuitenkin, jos autolla on kymmenen vuotta ikää, sen käyttömaksu alkaa olla 300 euron luokkaa. Siihen tulee sitten päälle autovero, jonka suuruus perustuu päästöihin, jotka taas ovat pienemmät uusissa autoissa, Jouni Lounas toteaa.

Autoveron poistumista Lounas kertoo automyyjänä odottaneensa neljän vuosikymmenen ajan.

– Mutta se on valtion lypsylehmä. Verona kerätään vuosittain kahdeksan miljardia euroa, josta taitaa neljännes mennä infran kehittämiseen ja sekin Helsingin suuntaan.

Lounas näkee kaasu- ja sähköautojen olevan tulevaisuutta.

– Sähköautojen hankintaa rajoittaa vielä korkea hinta ja se, että latauspisteitä ei ole kattavasti. Ympäristöystävällisyys on valintakriteeri, mutta voi sitäkin miettiä, miten se sähkö tuotetaan; uusiutuvalla energialla vaiko kivihiilestä.

Julkaistu: 17.04.2018 12:31
Multiple images

Sportvanin keula näyttää nyt enemmän samalta kuin muissakin uusimmissa Volkswageneissa. Erityisesti led-valopaketin myötä keula on uudistunut. Noin tonnin hintaisella paketilla Comfortlineen saa siis näköä kahdessakin mielessä.