Julkaistu: 10.04.2018 14:30

Kia Soul on yksilöllinen jo muodoillaan

  • Kia Soul erottuu massasta jo ulkomuodoltaan, toki siihenkin saa eriväristä kattoa ja muuta.
  • Ohjaamossa on selkeitä konstailemattomia linjoja ja helppokäyttöisyyttä.
  • Takapenkillä on pitkän akselivälin ansiosta hyvin tilaa pidemmillekin jaloille.

Voisi sanoa että Kia Soul on aikansa Anglia. Niille, jotka eivät Anglian aikaa tunne, kerrottakoon sen olleen ulkonäöltään poikkeava, takalasi oli takakenossa.

Soulissa on jotakin samantapaista, sen kori poikkeaa valtavirrasta raikkaalla tavalla. Soul on lisäksi vähän outolintu sikäli, että se ei oikein tarkasti istu mihinkään segmenttiin. Se tarjoaa korkeaa istuma-asentoa, mutta ei ole sen enempää tila-auto kuin kaupunkimaasturikaan. Farkkukaan se ei ole, olkoon siis tila-automainen kaupunkimaasturin oloinen monikäyttöauto persoonallisella ulkonäöllä.

Viisipaikkaisena tavaroille on tilaa 354 litraa, silloin on mukana välikannen alla oleva lokero. Takaselkänojat kaadettuna tilaa on 1367 litraa.

Ohjaamossa on selkeät konstailemattomat linjat ja ratkaisut. Käyttö on helppoa ja useimmat laitteet löytyvät totutulta paikalta ja toimivat kuten ennenkin. Kojelaudan reunoissa olevat audion kaiuttimet on muotoiltu poikkeuksellisiksi pylväiksi. Ohjauksen vaste on säädettävissä kolmeen eri asteeseen, ratissa on lisäksi sähkölämmitys. Ohjausvasteen säätää pidempään maantieajoon mieluummin sport-asentoon tarkemman ohjausvasteen saamiseksi.

Funk-varustelussa on mukana automaatti-ilmastointi, led-päiväajovalot, tummennetut takaikkunat, 4,3” kosketusvärinäyttö ja peruutuskamera. Kaikissa on vakionopeussäädin, nahkaratti, ajotietokone ja vaihtamisen vaihtosuosituksen merkkivalo.

1,6 bensa tai diesel

Kia Soulissa on kaksi moottorivaihtoehtoa. Koeajossa oli 1,6-litrainen (132 hv) polttoaineen suorasuihkutuksella varustettu vapaastihengittävä bensakone. Auton yhdistetty kulutus on 6,5 litraa ja vastaava co2-päästö 151 grammaa. Dieselvaihtoehto on nykyaikainen commonrail-turbomoottori 1,6 CRDi 128-hevosvoimaisena. Vaihteistona on molemmissa joko kuusipykäläinen manuaali tai automaatti.

Bensakone tuntui ajossa pirteältä. Dieselmoottorin parempi vääntö tekisi vedosta kuitenkin tukevampaa. Hinnaston ulottumattomissa on jo esitelty täyssähköversio Soulista.

Ajossa Soulista saa haluamansa ajoasennon. Istuimen korkeussäädössä on laaja skaala ja halutessaan saa kyllä tila-automaisen tai kaupunkimaasturimaisen korkean ja ryhdikkään asennon aikaiseksi.

Säädettävän ohjausvasteen avulla Soul on hyvinkin näppärä pyöriteltävä kaupunkiajossa.

Kulmikkaan korin ulottuvuudet on helppo arvioida ja peruutuskamera toki auttaa.

Soulissakin on toki Kian seitsemän vuoden tai 150 000 kilometrin mittainen takuu. Ostat tänään, takuu on voimassa vielä 11.4.2025, jos 150 000 km riittää.

Lähtöhinta Soulilla on 20 990, koeajetulle Funkille pari tonnia lisää. Soul Funky, vähän MoTown-meininkiä!

akseliväli 2,570 m

omapaino 1 371 kg

moottorin tilavuus 1 591 ccm

16 venttiiliä, suorasuihkutus

suurin teho 97 kW (132 hv)/6300 kmin

suurin vääntö 161 Nm/4850 kmin

kiihtyvyys 0-100 km/h 11,0 s

yhdistetty kulutus 6,5 l/100km

C02-päästöt 151 g/km

takuu 7 v./ 150 000 km

 

koeajettu 1.6 Funk

22 995 e + tk+lisäv

 

Soul alk

20 990 e +tk

1,6 Groove