Julkaistu: 08.05.2018 13:04

Nissan Qashqai lähestyy autonomista ajamista

  • Nissan Qashqai on 1.6 dCillä ja Xtronic-automaatilla taloudellinen ja miellyttäväkäytöksinen.

Autonominen autohan siis kulkee ilman, että kuljettaja ohjaa autoa. Ratkaisuja on vireillä ympäri maailmaa ja saavutetut tulokset ovat vaihtelevia. Osa toimii jo lupaavasti, osalla on tapahtunut valitettavia kuolonkolareitakin.

No, Nissanin Propilotilla ei tavoitella vielä sitä, että kuski voisi vaikka päivittää facepuukkia ajon aikana ja antaa Nissanin hoitaa toi ajopuoli. Ja vaikka moni tätä nykyään näyttää ajaessaan tekevänkin, huomauttaa Propilot kuskia liiasta ajamattomuudesta. Montaa sekuntia kädet eivät saa olla irti ratista ennen kuin järjestelmä hälyttää kuskin hereille ja ohjaamaan.

Järjestelmähän toimii niin, että kameroiden ja tutkien avulla se valvoo auton sijaintia kaistoilla ja reunaviivan lähestyessä se hälyttää äänimerkillä ja mittaristossa vilkkuvalla kaistavahdilla kuskia. Mikäli kuski ei korjausliikettä tee, tekee auto sen itse. Sama pätee keskiviivan suhteen, eli käytännössä auto kulkee näiden viivojen välissä aika keskellä kaistaa. Jos systeemi häiritsee, voi sen kytkeä pois päältä ja ajaa ihan itse.

N-Connectan hyvän vakiovarustuksen lisäksi koeajoautoon on otettu lisävarusteena bi-led -valot. Sen sijaan Nissan Connectin peruutuskamerat, navit ja kosketusnäytölliset infokeskukset ovat vakiona. 

1,6 -diesel ja automaatti

Taloudellisuudessa ja vedon helppoudessa diesel kilpailee edelleen hyvin kehittyneidenkin bensakoneiden kanssa. 1,6-litrainen moottori antaa 130 hevosvoimaa ja mikä parasta kokonaista 320 Newtonia vääntöä. Päästöt ovat stop/start systeemin myötä saatu 122 grammaan ja yhdistetty kulutus 4,7 litraan.

Vaihteisto ei ole perinteinen automaatti vaan portaattomasti vaihtava XTronic. Se vie kovimman tehon auton kiihtyvyydestä, tai kiihtyyhän auto, kuski vain ei huomaa sitä, kun kaikki tapahtuu nykäyksittä ja nopeasti. Automaatti on saatavissa vain etuvetoiseen malliin.

Tilankäytöltään Qashqai tarjoaa hyvän 430 litraa ja takapenkit käännettynä peräti 1598 litraa. Istuimet ovat hyvät ja laajojen säätömahdollisuuksien avulla kaiken kokoiset kuskit saavat sopivan ajoasennon. Hyvä peruutuskameranäyttö ja 360 asteen näkemä helpottavat peruuttamista. Älykäs pysäköintiavustin, mikä pohjaa toimintansa samaan järjestelmään, on lisävaruste. Se pystyy ohjaamaan auton niin taskuparkkiin kuin rinnakkaispaikkoihinkin.

Ajettavuudesta on erittäin vaikea löytää mitään huomautettavaa, äänimaailma on sopivalla tasolla ja sopivan mitoituksen kautta ajaminen on helppoa ja rasittamatonta. Ehkä näistä muodostuu se Qashqain markkinasuosio.

akseliväli 2,646 m

omapaino 1 393 kg

moottorin tilavuus 1 598 ccm

16 venttiiliä, ahdin

suurin teho 96 kW (130 hv)/4000 kmin

suurin vääntö 320 Nm/ 1750min

kiihtyvyys 0-100 km/h 10,3 s

yhdistetty kulutus 4,7 l/100km

C02-päästöt 122 g/km

takuu 3 v. / 100 000 km

 

koeajettu 1,6 dCi N-Connecta

33 142 e +tk+lv

 

Qashqai alkaen

22 950e +tk

(1,2 DIG-T 115 Visia City)

Julkaistu: 22.05.2018 16:13

Someron Pitkäjärvellä toimineen Åvikin lasitehtaan perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 170 vuotta.

– Ajattelin, että siitä pitää tehdä näytelmä, koska tehtaalla on suuri paikallishistoriallinen merkitys, Pitkäjärvellä Myötätuulen Teatteria pyörittävä Olla-Riitta Aarikka toteaa.