Julkaistu: 19.06.2018 13:17

Ei yhtään poloinen GTI!

1975 ensiesitelty VW Golf GTI loi uuden autoluokan. Tunnusmerkkejä olivat jo silloin suuri teho, näyttävät GTI-merkit ja ohjaamon ruutukuosiset urheiluistuimet.

Kaikki sama löytyy nyt uusimmasta Polo-korimallista ja kokonaisuus on nautittava. Sillä voi ajaa aivan tavalliseen rauhalliseen tapaan tai käyttäen isoa tehoa ohitustilanteissa tai kiihdytyksissä. Kiusaus vauhdikkaaseen etenemiseen kyllä vaanii jo autoa käynnistäessä. Kaksoispakoputken päistä hörähtää sen verran sporttinen sävy, se lupaa jotain!

Eikä 2,0 TSI jätä lupausta lunastamatta, 200 hevosvoimaa ja 320 newtonin vääntö takaavat sen, että tehoa on joka tilanteessa käytettävissä. Normitilanteissa reserviä jää aina. Moottori vastaa kaasuun hyvin ja onneksi Polo GTI on aina varustettu kuusipykäläisellä DSG-automaattivaihteistolla, manuaalilla ei pysyisi perässä. Nyt DSG valitsee aina sopivan välityksen, ja jos kuski haluaa, niin painakoon kaasupedaalin lattiaan ja DSG ymmärtää vihjeen aika pian.

Voimansiirtoa on ymmärrettävistä syistä parannettu tasauspyörästön lukolla, siitä huolimatta ohjauksessa ei esiintynyt mitään vetelyä kovissa kiihdytyksissä kaarteissa, niin kuin aiemmin isotehoisissa oli tapana. Alusta ei ole liian kova, mutta käytökseltään täsmällinen.

Moottori on helppokäyttöinen, se on joustava ja sille sopii mikä hyvänsä ajotyyli, käytös ei ole kulmikasta. Ohituksiakin sisältänyt koeajotaival taittui viiden ja kuuden litran tuntumissa.

Täysin varusteltu

GTI:ssä on hyvä turvavarustelu ja sen päälle kattavasti muita varusteita.

Ohjaamossa on digitaalinen mittaristo ja 8-tuumainen värillinen kosketusnäyttö radio-mediassa. Koeajetussa autossa oli siihen lisätty navigointipaketti.

Peruutuskamera on kätevästi takaluukun avauskahvan virkaa toimittavan VW-merkin takana. Merkki raottuu tarvittaessa, näin kamera pysyy paremmin puhtaana. GTI:n vakiovarusteita ovat myös 17-tuumaiset aluvanteet ja muut ulkoiset sporttinäköä antavat varusteet.

Nahkaverhoiltu pieniläpimittainen ja alhaalta viistetty ratti pitää sisällään nappulat niin radion, ajotietokoneen kuin vakionopeussäätimenkin käyttöön.

Polo GTI on nyt kasvaneena tukevan tuntuinen ja vakaa ajettava vauhdikkaammassakin menossa. GTI on kotonaan myös rauhallisessa ajonautiskelussa.

akseliväli 2,564 m

omapaino 1 355 kg

moottorin tilavuus 1984 ccm

16 venttiiliä, turbo

suurin teho 147 kW (200 hv)/5100- kmin

suurin vääntö 320 Nm/1500- kmin

kiihtyvyys 0-100 km/h 6,7 s

yhdistetty kulutus 5,9 l/100km

C02-päästöt 134 g/km

takuu 2 v. ilman km-rajaa

 

koeajettu GTI 2,0 TSI

30 386 e sis lv